Växter bara fotosynterar i 10 timmar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    Växter bara fotosynterar i 10 timmar?

    Stämmer detta? Från en dansk site.

    "Som du sikkert godt ved laver planterne fotosyntese i 10 timer, og stopper derefter. Når planterne stopper med at lave fotosyntese, har algerne frit spil!"

    Jag har för mig att i tex norra Sverige växer allting så länge solen är uppe på sommaren, för att utnyttja ljuset maximalt. Har aldrig hört att det skulle finnas ett stop-ur inbyggt nånstans?

    Heter det fotosynterar, förresten? Fotosynteserar...nä...
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag ser i mitt kar att växterna sluter sig inför släckningen, som att dom säger att "nu vill jag inte mer". Om det beror på att dom inte vill ha mer ljus eller om det beror på att dom är inställda på att ljuset kommer att släckas vet jag inte. Men jag har hört detta innan, dock är det inte en garanti för att det är sant.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Ursprungligen postat av mohlin
      Stämmer detta? Från en dansk site.

      "Som du sikkert godt ved laver planterne fotosyntese i 10 timer, og stopper derefter. Når planterne stopper med at lave fotosyntese, har algerne frit spil!"

      Jag har för mig att i tex norra Sverige växer allting så länge solen är uppe på sommaren, för att utnyttja ljuset maximalt. Har aldrig hört att det skulle finnas ett stop-ur inbyggt nånstans?

      Heter det fotosynterar, förresten? Fotosynteserar...nä...
      Fotosyntetiserar är nog det rätta !
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag frågade om en liknande grej för 3 år sedan på APD, och Paul Krombholz svarade:


        Det svarar inte på din fråga dock.

        Frågan är väldigt explicit: 10 timmars *fotosyntes* inget om tillväxt eller något annat.

        Min magkänsla skriker "inte en chans och jag skulle lätt kunna motbevisa det med en experimentsetup med en time-lapse webcam som tar en bild var 5:e minut".

        En klocka har dom helt klart, för vissa växter viker sina blad på natten och när man går över mellan sommar->vintertid så ser man tydligt hur de flesta växterna går och lägger sig 1 timme innan ljuset slocknar - men den tror jag man kan ställa om ganska kvickt, och min magkänsla säger att man kan lära dom att utnyttja t ex 20 timmars ljus och 4 timmars vila.

        Här är ett långt intressant inlägg om hur det här med blommning och ljusperioden fungerar ganska ingående (coolt att det är så lätt att lura växter, en lampa någonstans inne eller utanför huset kan ställa till det):


        Kul fråga. Det här måste vi ju ta reda på 8)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5


          "The length of lighting per day is influenced by other factors than photoperiod requirements. Most rose cultivars, for instance, can be lighted 24 hours per day to increase production and quality without undue effects. Some crops cannot tolerate prolonged duration of lighting because of physiological disfunction such as over load in starch. Leaves of tomatoes and some chrysanthemum and geranium cultivars will become chlorotic (yellow) if lighting is extended beyond 16 hours per day."
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...