Växter och algers påverkan på varandra ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erland
    • June 2003
    • 410

    Växter och algers påverkan på varandra ?

    Jag har lite problem med alger i ett av mina akvarium och började fundera lite kring om algerna och växterna påverkar varandra på något sätt.

    Förutsättningarna är att jag göder varje vecka med TMG och en lösning med Santamaria's salpeter som har tipsats om här tidigare på zoopet. Jag använder ingen CO2.

    Allt började med att jag hade ganska mycket brunalger både på rötter och stenar i akvariet, men växterna frodades och verkade trivas bra. För att få bort brunalgerna införskaffade jag en ancistrus som rensade bort dem under kanske en till två veckors tid så att akvariet strax var i stort sett fritt från alger. Allt fungerade nu bra i några veckor tills ancistrusen kom på att det fanns en massa växter som också smakade gott. Resultatet blev att en större planta med svärdsplantliknande blad fast där bladen utgår ifrån en stam istället för direkt från botten verkade smaka gott, ancistrusen hade snabbt ätit upp en massa små hål i bladen.
    Strax efter detta bildades en grönaktig hinna på ytan som jag starkt misstänker är någon slags alger och dessutom så började det växa gröna alger på växterna, framför allt på den större plantan som ancistrusen hade gnagit på. Det är gröna alger som är ca 1.5 cm långa och fladdrar i vattenströmmen.

    Så nu till mina funderingar:

    1. Om man rensar bort mycket växter eller en större växt blir angripen av en algätare, är det troligt att detta kommer att resultera i att algerna börjar frodas ?

    2. Om man har en sorts alger och man sedan skaffar en algätare är det då möjligt att när algätaren äter upp dessa så börjar det istället frodas någon annan typ av alger som algätaren inte äter upp ?

    3. Kan de gröna trådliknande algerna ha ett samband med den gröna hinnan som bildades på ytan och kanske förändrade färgen på ljuset som nådde växterna i själva akvariet ?
    Erland Isaksson
    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
    Min Zoopet Blog
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ursprungligen postat av erland
    1. Om man rensar bort mycket växter eller en större växt blir angripen av en algätare, är det troligt att detta kommer att resultera i att algerna börjar frodas ?
    Absolut. Du fortsätter häva ner en massa mikro (TMG) som ändå inte behövs och näringsupptaget i hela akvariet minskas när man gallrar ur stora snabbväxande buskage. Ammoniumnivån hoppar upp och vips triggas algenas sporutveckling.

    Stora snabbväxande buskage (tillsammans med stabil biologisk filtrering) håller ammoniumnivåerna stabilt låga.

    2. Om man har en sorts alger och man sedan skaffar en algätare är det då möjligt att när algätaren äter upp dessa så börjar det istället frodas någon annan typ av alger som algätaren inte äter upp ?
    Har man svajjande ammoniumupptag så kommer det alltid komma nya typer av alger hela tiden.

    3. Kan de gröna trådliknande algerna ha ett samband med den gröna hinnan som bildades på ytan och kanske förändrade färgen på ljuset som nådde växterna i själva akvariet ?
    Färgförändringar triggar inte alger.

    Den gröna hinnan på ytan tyder på mer organiskt material som måste brytas ner vilket anstränger systemet med ammoniumsvängningar till följd - mer sporutveckling.

    Man kan trigga alger *indirekt* med ljusförändringar - skaffar man betydligt starkare ljus så kommer näringen till växterna ta slut snabbare och därmed minskat ammoniumupptag - mer sporutveckling.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • erland
      • June 2003
      • 410

      #3
      Angående fråga 1, betyder detta att man bör göda lite mindre just i samband med att man rensar bort mycket växter ?

      Man kan ju givetvis rensa växterna kontinuerligt också, men jag brukar låta dem växta till sig ordentligt och sedan rensa bort ganska mycket när det börjar bli för mycket växter. Anledningen är väl främst att det är enklare om man kan rensa bort växterna 1 gång i månaden eller varannnan månad istället för att göra det varje vecka.
      Erland Isaksson
      Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
      Min Zoopet Blog

      Kommentar

      • Gardener
        • October 2004
        • 136

        #4
        Tips från dennerle verkar funka!

        Jag lägger mej i men inte som svarare, jag har haft likartade erfarenheter som du Erland. Observationer som jag gjort:
        Tar man bort frodiga växter reagerar algerna direkt på överbliven näring precis som Defac säger.
        Trådalger (de gråaktiga sega typerna)gillar döende växtdelar.
        De gröna svajande gröna algerna verkar vara svåra att bli av med men går att hålla stången med vattenbyten och INTE mikronäring varje gång!
        Dessutom hittade jag ett tips på dennerles webbplats där de undrade om det inte kunde vara bra att släcka ljuset i akvariet under ett par timmar mitt på dagen. Bara komma ihåg att växterna behöver minst fyra timmar oavbrutet för att utnyttja ljuset bra. Algerna verkar INTE gilla pausen och växterna verkar inte misstycka. Dessutom kan man ju ha lyset på längre på kvällen!
        Med dessa strategier har jag bättre kontroll på svajisarna i alla fall, de gillar dock mossa....

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ursprungligen postat av erland
          Angående fråga 1, betyder detta att man bör göda lite mindre just i samband med att man rensar bort mycket växter ?
          Ja, jag själv måste skruva om CO2-instrprutningen ganska rejält för att inte döda firrarna.

          Man kan ju givetvis rensa växterna kontinuerligt också, men jag brukar låta dem växta till sig ordentligt och sedan rensa bort ganska mycket när det börjar bli för mycket växter. Anledningen är väl främst att det är enklare om man kan rensa bort växterna 1 gång i månaden eller varannnan månad istället för att göra det varje vecka.
          Med bibehållen gödning bör du inte få alger på växterna om dom trivs, så det är ofta inte så bra att trimma bort växter så stora partiet av akvariet är helt fria eftersom växternas främsta konkurrensverktyg inte finns längre: Skuggning.

          Tar man bort frodiga växter reagerar algerna direkt på överbliven näring precis som Defac säger.
          Det säger jag inte alls. Tvärtom blir det bra med näring till växterna så dom blir algfriare, men den minskade växtmängden innebär dels mindre ammoniumupptag och det kan även med minskad skuggning blir så paradoxalt att näringsupptaget initalt ökar oerhört mycket eftersom ljusmängden ökar så dramatiskt och då går CO2-upptaget upp enormt, växterna blir kolbegränsande, näringsupptaget tvärtstannar ammoniumnivån hoppar upp och algernas sporutveckling tar fart.

          Övergödning är aldrig ett problem i växtakvarier där växterna alltid är obegränsade.

          Dessutom hittade jag ett tips på dennerles webbplats där de undrade om det inte kunde vara bra att släcka ljuset i akvariet under ett par timmar mitt på dagen. Bara komma ihåg att växterna behöver minst fyra timmar oavbrutet för att utnyttja ljuset bra. Algerna verkar INTE gilla pausen och växterna verkar inte misstycka. Dessutom kan man ju ha lyset på längre på kvällen!
          Enda anledningen att en tupplur då och då fungerar "alghämmande" är att växterna blir mindre kolbegränsade. Det går åt mindre CO2 och CO2-halten kan återhämta sig under skuggperioden varpå växterna i högre grad kan köra snabbare när väl ljuset är på.

          Samma totala tillväxt hos växterna, men stabilare näringsnivåer (framförallt CO2) som gör att växterna kan hålla ammoniumnivåerna stabilare och därmed håller sig algerna lugna.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • erland
            • June 2003
            • 410

            #6
            Ursprungligen postat av Gardener
            Dessutom hittade jag ett tips på dennerles webbplats där de undrade om det inte kunde vara bra att släcka ljuset i akvariet under ett par timmar mitt på dagen.
            Tack för tipset, det måste jag testa på en gång.
            Erland Isaksson
            Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
            Min Zoopet Blog

            Kommentar

            • Gardener
              • October 2004
              • 136

              #7
              Sorry Defac om jag misstog mej på vad du sa, slutresultatet verkar dock bli densamma. Försöker man köra utan co2 så får man ju hitta DEN balansen eller hur?
              Har man inte co2 ska man inte överdriva ljuset och inte heller näringen, har man co2 bör man ge växter ALLT de kan ta upp eftersom deras tillväxt då har optimerade omständigheter. SOm jag uppfattat det är det CO2 som är den stora begränsaren/möjliggöraren, alltså det allt annat bör balanseras mot?!

              Erland: Dennerle skriver om sina idéer på några sidor där de gör reklam för sina "nya" lysrör och om alger. Hittar inte sidan nu. Lysrören verkar vara bra, men är apdyra så klart.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ursprungligen postat av Gardener
                Sorry Defac om jag misstog mej på vad du sa, slutresultatet verkar dock bli densamma. Försöker man köra utan co2 så får man ju hitta DEN balansen eller hur?
                Absolut!

                Har man inte co2 ska man inte överdriva ljuset och inte heller näringen, har man co2 bör man ge växter ALLT de kan ta upp eftersom deras tillväxt då har optimerade omständigheter.
                Helt sant. Det går att fullspektrumgöda även i lowtechs men det är svårare för man vet inte när det behövs gödas, men efter några år så lär man sig att se det på växterna.

                SOm jag uppfattat det är det CO2 som är den stora begränsaren/möjliggöraren, alltså det allt annat bör balanseras mot?!
                Ja precis iom att växter tar upp CO2 i så mycket större mängd än övriga näringsämnen. Finns inte CO2 att tillgå kommer inte näringsupptaget vara märkbart.

                Erland: Dennerle skriver om sina idéer på några sidor där de gör reklam för sina "nya" lysrör och om alger. Hittar inte sidan nu. Lysrören verkar vara bra, men är apdyra så klart.
                Dom tror att det bara är växter som har accessoriska pigment och har tagit ett vanligt lysrör med mycket gult och tror därför att alger begränsas mer än växter, vilket ju är helt felaktigt.

                Så det är bara en scam från Dennerles sida. Typ "Vi har en mikrobiotiskt superduper alkaliniserande atomljus som alignar supervågor från jymden som får dina Altum att tokpöka och alger att självdö"

                Vill man ljusbegränsa alger så är det precis som med algnäringsbegränsning: Växterna har dött för länge sedan när algerna börjar dö.

                Om man istället ser till att hitta ett lysrör som skjuter hårt på fotosyntesen (hög PUR-effektivitet) och därmed får växter att stormtrivas kommer man få en annan mycket bättre form av ljusbegränsning då växterna börjar skugga allt i hela akvariet. Alger sitter sällan där det är skuggigt, och aldrig på glada växters blad.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

                  #9
                  Det där med gödning är knepigt. Jag kör vanlig mäsk-CO2 och har kanontillväxt på allting. Bra bubbel, men absolut inte så som man har sett på bla defdacs och BluesBoys bilder. Och så fanns det alger....När jag läst defdacs inlägg i debatterna sådär för 7-tusende gången, så vågade jag språnget! Dubblade gödningen, ink kväve o fosfat. Jag fick nog inte så förfärligt mycket med bubbel, men algerna försvann! Inte helt-helt-helt men 80% eller nåt. Otroligt.

                  Hittar man bara "det där läget" så har man inte så jättestora algproblem.

                  Vill har en riktig CO2-anläggning, vill har en riktig CO2-anläggning, vill har en riktig CO2-anläggning...

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #10
                    Ursprungligen postat av mohlin
                    Hittar man bara "det där läget" så har man inte så jättestora algproblem.
                    Just, just. Kan man hitta det och ligga kvar någorlunda där (stabilitet) går det faktiskt att få det riktigt bra. Att anpassa ljuset till sin bubbeltakt/upplösning och försöka hålla jämn CO2 (mäskflaskor i olika jäsfaser) så tjurar algerna rejält.
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Min erfarenhet är att så länge nitrat ligger över 10, fosfat över 0,5 och man tillsätter micro så har man inga alger. Detta gäller både co2 berikade kar och bikarbonatkar bara det finns gott om växter i karet. Jag har legat mycket över det utan att märka några skadliga effekter, jag har yngelvårdande scalarer och dvärgciklider i karet som klarar sin yngel trots höga värden.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • mohlin
                        • January 2004
                        • 1487

                        #12
                        Jag har mycket kul med mina danska "akvariekolleger". I Danmark har man nämnligen den uppfattningen att i ett växtakvarie ska man ha

                        1. Botten gödning
                        2. Lera, lera, lera
                        3. Järn-tillsatser (gärna rostiga spikar...)
                        4. Lite kväve, på gränsen till ingenting
                        5. ABSOLUT ingen fosfat, det är det som alger växer av - så vet ni det
                        6. Det är helt OK att göda med krukväxtnäring
                        7. Det viktigaste är mycket ljus.

                        Jag skriver o skriver o hänvisar hit, men nix. Men faktiskt har det dykt upp ett par stycken som börjar vara inne på samma linje som jag. Jag följer utvecklingen andlöst.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Kan dom inte engelska och följa med utvecklingen i resten av världen? Det finns ju communitys för alla i hela världen. Kanske dags att lyfta skygglapparna lite på dom 8)
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...