Vaakum i mäskflaskan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    Vaakum i mäskflaskan?

    Min mäskflaska/dunk har uppfört sig märkligt denna omgången. Det är precis som om det blir vaakum i den. Det är en 5 liters plastdunk, och efter sådär 12 timmar så är sidorna "insugna" och det kommer dåligt med CO2 ut i karet.

    Lossar man lite på proppen så det kommer luft in så blir det ett jäkla bubblande i tvättflaskan och i karet. Dvs precis samma reaktion som när man öppnar en läskflaska. (Eller kolsyrad maltdryck av önskad sort :-))
    Detta beteende har jag aldrig varit med om förut. Jag har blandat som vanligt, dvs lite på känn, men inte tilsatt några nya saker (vatten socker torrjäst jästnärsalt).

    Nån som har en teori?
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    #2
    kan det vara så att korken blir för hårt åtskruvad????? har inte co2 själv.... men kan det kanske tänkas att det behövs lite luft för att det ska bli en reaktion???
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis

    Kommentar

    • mgrant
      • July 2003
      • 475

      #3
      Kan det inte vara så att du har co2 slangen kopplad till en rektor som suger lite för hårt i slangen?
      Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
      Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Jo minsann! Mycket möjligt eftersom jag har ett litet innerfilter som diffusor. Eller reaktor eller vad det nu heter. Ska prova att skruva ner för den.

        Tackar för god tankeverksamhet.

        Kommentar

        • averater
          • March 2004
          • 381

          #5
          jäst behöver inget syre för att skapa co2. tar syret från vattnet istället och bildar då alkohol som biprodukt. ibland kan man dock få undertryck om man använder varmt vatten i mäsken, när den sedan kyls av.
          Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

          Kommentar

          Arbetssätt...