Hjälp! Grön matta!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kosse
    • October 2004
    • 2

    Hjälp! Grön matta!

    Hej!

    Behöver hjälp, har köpt och lagt i blästersand (biltema) i mitt akvarium när jag nystartade det, nu bildas en grön matta av alger på gruset från det stället jag matar och sedan följer mattan strömmen, har gjort vattenbyten, men det återkommer hela tiden...

    Vad göra?
    Ha en bra dag!
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Har du provat att "koka" sanden?
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • rennicke
      • November 2003
      • 335

      #3
      Låter som cyano. Jag har precis också fått det... Desvärre har jag brutit foten och orkar inte ta tag i det för tillfället men jag märkte idag när jag skrapade rutan med algskrapan att det var väldigt lätt för cyanon att fladdra upp från botten.

      Sök här i forumet på "cyano" så får du upp en hel drös trådar, även med bilder så du kan jämföra om det är det du fått.

      Om ett par veckor slipper jag gipset och då ska det storstädas
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


      Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #4
        Inte koka sanden. Var rädd om bakteriekulturen som finns i bottensubstratet.

        En grön matta av alger som kommer tillbaka hela tiden. Det låter som cyanobakterier eller blågrönalger som dom kallas. Det kan vara en riktigt tjurig alg att bli av med men det brukar gå ganska bra om man har mycket växter och näringsrikt vatten.

        Dom brukar lukta ganska illa så dom är lätta att känna igen.

        Gör inte för stora och för täta vattenbyten för dessa små rackare trivs i nitratfattigt vatten.

        Du kan prova det vanligaste sättet att bli av med detta otyg. En tre till fem dagars total mörkläggning. Handukar över hela karet så inte en ljusstråle tar sig in.
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        • Gimbo
          • January 2005
          • 2734

          #5
          Ursprungligen postat av plizken
          Inte koka sanden. Var rädd om bakteriekulturen som finns i bottensubstratet.
          Bara ett förslag på hur man får bort dem
          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

          Kommentar

          • Gimbo
            • January 2005
            • 2734

            #6
            Ursprungligen postat av plizken
            En grön matta av alger som kommer tillbaka hela tiden. Det låter som cyanobakterier eller blågrönalger som dom kallas. Det kan vara en riktigt tjurig alg att bli av med men det brukar gå ganska bra om man har mycket växter och näringsrikt vatten.
            Funderade på en sak. Jag skulle gärna vilja ha ett växtfritt akvarium i framtiden. Om Jag skulle råka ut för detta. Då är det alltså bara mörkläggning som gäller?

            /Daniel.
            -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

            Kommentar

            • plizken
              • April 2004
              • 1293

              #7
              Funderade på en sak. Jag skulle gärna vilja ha ett växtfritt akvarium i framtiden. Om Jag skulle råka ut för detta. Då är det alltså bara mörkläggning som gäller?
              Prova mörkläggning. Det är ganska knepigt med växtfria akvarium, man får vara så försiktig med ljuset.

              Bara ett förslag på hur man får bort dem
              Dom är väldigt lätta att ta bort. Det knepiga är att få dom att sluta komma tillbaka.
              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

              Kommentar

              • Gimbo
                • January 2005
                • 2734

                #8
                Ursprungligen postat av plizken
                Dom är väldigt lätta att ta bort. Det knepiga är att få dom att sluta komma tillbaka.
                Haha! Tänkte inte så långt. Men, det är ju onsdag så
                -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                Kommentar

                • Gustav
                  • February 2004
                  • 377

                  #9
                  Var det inte några som upptäckte att hungriga Black Mollies gärna mumsade cyano för ett tag sen? Eller var det nått annat grönt och slemmigt?
                  http://www.svekub.se
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • plizken
                    • April 2004
                    • 1293

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gustav
                    Var det inte några som upptäckte att hungriga Black Mollies gärna mumsade cyano för ett tag sen? Eller var det nått annat grönt och slemmigt?
                    Det stämmer. Black molly brukar äta cyano. Konstig fisk det där.
                    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                    Kommentar

                    • malawi´n
                      • August 2003
                      • 1643

                      #11
                      Ursprungligen postat av plizken
                      Prova mörkläggning. Det är ganska knepigt med växtfria akvarium, man får vara så försiktig med ljuset.
                      I ett växtfritt kar blir det väl oftast tillräckligt med nitrat för att hålla cyanon borta?
                      Björn Forsberg

                      Kommentar

                      • plizken
                        • April 2004
                        • 1293

                        #12
                        Ursprungligen postat av malawi´n
                        I ett växtfritt kar blir det väl oftast tillräckligt med nitrat för att hålla cyanon borta?
                        Det låter rimligt men jag har aldrig lyckats själv trots att jag legat runt 50-70ppm NO3 under perioder då jag har haft cyano. Det har alltid slutat med att jag har fått dämpa belysningen eller plantera massa växter.

                        Redfieldration* sägs ju vara viktig när det gäller cyano men jag tror inte det är så enkelt. Jag har lyckats bekämpa cyano med väldigt höga fosfathalter vilket är raka motsatsen till vad som anses som praxis.

                        *(Redfieldration = 10-16ggr högre nitrat än fosfat)
                        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Ursprungligen postat av malawi´n
                          I ett växtfritt kar blir det väl oftast tillräckligt med nitrat för att hålla cyanon borta?
                          Ja och där har Cyanon heller ingen konkurrens. Dom blommar upp pga ammoniumspik och lägger beslag på hela kvävemarknaden - när kvävet är slut kan dom börja bilda heterocyster som använder kvävgas och fortsätta sitt korståg sålänge det finns ljus över akvariet.

                          Det hade lika gärna kunnat vara någon annan alg som initialt blommade upp, Cyanobakterier är dock överrepresenterade i väldigt kvävebegränsade växtakvarier pga kvävekäkande växter.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • fc25
                            • September 2003
                            • 330

                            #14
                            Ursprungligen postat av kosse
                            Hej!

                            Behöver hjälp, har köpt och lagt i blästersand (biltema) i mitt akvarium när jag nystartade det, nu bildas en grön matta av alger på gruset från det stället jag matar och sedan följer mattan strömmen, har gjort vattenbyten, men det återkommer hela tiden...

                            Vad göra?
                            Ha en bra dag!
                            Jag fick också problem när jag använde biltemasand i ett 37L kar men sen jag bytte till lite grövre rådasand så har jag inte sett till den gröna mattan. Om det beror på sanden vet jag inte (hur skulle det kunna göra det?) men jag tänker inte använda biltemasand igen.
                            //Fredrich

                            Kommentar

                            Arbetssätt...