Plast eller Riktiga växter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawi_Johan
    • January 2005
    • 36

    Plast eller Riktiga växter??

    Hej
    Vad tycker ni att man ska ha Plast eller Levande växter??
    Senast redigerad av Malawi_Johan; 12 January 2005, 19:53.
    By Johan

    Min Zoon: http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=333047
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    #2
    tja till ett vanligt sällskapsakvarium skulle jag ALDRIG stoppa ner nån hemsk plastväxt...... men det är jag det.... kanske är en smaksak..
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis

    Kommentar

    • fc25
      • September 2003
      • 330

      #3
      Riktiga växter! Jag har haft plastditon för att växterna inte trivs hos mig men det blir ju inte samma sak. Ungefär som att ha plastfiskar i akvariet, det ser nästan ut som fisk med det är inte det. Funkar det inte med riktiga växter så tycker jag man ska strunta i det och hitta på nåt annat, det kan ju va snyggt ändå.
      //Fredrich

      Kommentar

      • erland
        • June 2003
        • 410

        #4
        Jag har hittills inte sett någon platsväxt som kommer i närheten av en riktig växt utseendemässigt, så om det är utseendet man är ute efter så är det helt klart riktiga växter som gäller. Observera dock att riktiga växter kräver viss skötsel, framför allt så kräver de flesta att man tillsätter växtnäring av något slag. Det finns även riktiga växter som klarar sig med bara den naturliga gödningen som kommer genom fiskarnas avföring men de flesta kräver extra näring utöver detta.

        Plastväxter:
        =========
        Fördelar: Kräver ingen skötsel, går alltid att plantera om om man har större ciklider som gillar att rycka upp växterna.
        Nackdelar: Ser ut som "plast", d.v.s. fula

        Riktiga växter:
        ===========
        Fördelar: Ser ut mycket snyggare(t.o.m. om de är missskötta enligt min mening)
        Nackdelar: Kräver lite extra skötsel genom att man kan behöva tillsätta växtnäring då och då samt att man måste rensa bort växter ibland om man har någon snabbväxtande art. Riktiga växter tål inte heller lika bra att bli uppryckta om man har någon större ciklid som gillar att pyssla med sådant. Har man fiskar som gillar att äta växter så kan man också få problem med riktiga växter.


        För mig själv så är det ett självklart val att ha riktiga växter, främst p.g.a. att de ser ut mycket bättre och naturligare. Är man ovan vid riktiga växter kan det vara bra att fråga i djuraffären så man köper någon lättskött tålig gärna snabbväxande växt istället för någon mer svårskött.
        Erland Isaksson
        Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
        Min Zoopet Blog

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Där mbunas lever finns inga växter alls. Så om du vill ha ett biotopriktigt akvarium skall du inte ha några växter bara kalkhaltig sten.
          MVH
          Magnus
          "växtnerd"
          min zoon

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            En fördel med växter som inte nämns är att dom suger upop nitrat och fosfat så att vattnet blir bättre för fiskarna. Samma effekt når man med vattenbyten. DVS fler växter innebär att du inte behöver byta vatten lika ofta.

            Många mbunas äter dock växter
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...