blågröna tofsalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Billy
    • July 2004
    • 28

    blågröna tofsalger

    Hur blir jag av med dessa blågröna tofsalger? Är det kanske något som saknas i vattnet? Mvh Billy
    Varför började jag inte med detta tidigare för ??
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #2
    Blågröna alger är inte tofsalger. Hur du blir av med tofsalger. Tjaa. Det brukar vara ett tecken på nitratbrist.

    Skaffa några siamensisar. Det är en dubbelverkande lösning. Först och främst så är dom när dom är små riktigt bra på att äta små, spröda tofsalger och dessutom så ökar dom ju fisklasten i akvariet och på så sätt ökar dom även nitrathalten med sin avföring. =)
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • Billy
      • July 2004
      • 28

      #3
      Ok. Jag har ett 720l akvarium helt utan växter med mycket fisk i. All inredning är täckt med fula bruna tofsalger. bra belysning 12 timmar. Regelbundna vattenbyten, tillsätter bara lite salt ibland. Vad kan jag göra för att bli av med den bruna fula mattan av alger på stenar och övrig inredning??
      Varför började jag inte med detta tidigare för ??

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #4
        Det där med alger brukar vara svårt i akvarier utan växter. Det låter som ett malawiakvarium.

        Dom alger som redan sitter på inredning och rutor blir det nog att ta bort mekaniskt och vad gäller förebyggande så har jag egentligen ingen aning.

        Jag brukar propsa på mera växter och stabila näringsnivåer men det är väl knappast ett alternativ misstänker jag.

        Det kan vara bra med en lite utförligare beskrivning av algerna och förhållandena i karet.
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        • Billy
          • July 2004
          • 28

          #5
          Det är sydamerikanska ciklider. Nej växter är inget alternativ i denna burk.
          Har mycket kalksten och mängder med kolsten. Två st 1000l/h innerfilter
          och ett bottenfilter.
          Varför började jag inte med detta tidigare för ??

          Kommentar

          • Billy
            • July 2004
            • 28

            #6
            Jag har en teori, rätta mig nu om jag har fel.
            Om jag plockar ur kalkstenarna så borde ph i vattnet sjunka och det motverkar algerna utan att vara skadligt för fiskarna. Vet inte vad jag har för ph nu, men utan kalksten ligger det på 7,0.
            Varför började jag inte med detta tidigare för ??

            Kommentar

            • Z_Lawer
              • September 2004
              • 333

              #7
              Hmm,, på vilket sätt motverkar PH svängningar i vattnet blågröna alger?
              Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

              Kommentar

              • Billy
                • July 2004
                • 28

                #8
                Ursprungligen postat av Z_Lawer
                Hmm,, på vilket sätt motverkar PH svängningar i vattnet blågröna alger?

                Nu pratar jag om tofsalger och jag läste någonstans att dom inte trivs i lågt ph.
                Varför började jag inte med detta tidigare för ??

                Kommentar

                • plizken
                  • April 2004
                  • 1293

                  #9
                  Ursprungligen postat av Z_Lawer
                  Hmm,, på vilket sätt motverkar PH svängningar i vattnet blågröna alger?
                  Jag tror inte att det handlar om cyano, jag tror det är tofsalger han har.

                  Inte för att jag tror det har någon betydelse när det gäller PH.
                  Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                  Kommentar

                  • jowa
                    • August 2004
                    • 70

                    #10
                    Jag motverkar alger i mitt malawikar med täta och stora vattenbyten, ca 60% per vecka. Märker direkt när jag fuskar med vattenbytena, då kommer algerna efter bara några dagar.
                    http://hem.bredband.net/aquascene/Vaxtakvariet/index.html

                    Kommentar

                    Arbetssätt...