Växtstrejk i mitt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magnus Olsson
    • January 2002
    • 99

    Växtstrejk i mitt akvarium

    Mina växter har tydligen startat en "våga vägra växa" kampanj, har rotat runt här o Defdac's Pelle o Miriam ser ju ut att vara nått att prova.

    Har börjat med KNO3 nu och beställt KH2PO4 eftersom jag bara hade K2SO4 hemma.

    Om det nu är det som är felet vet jag inte men historien i min tank har varit kortfattat. Strax efter jag startade växte allt tokmycket. sen mer eller mindre tvärstannade allt och började dö ut. Har provat lite allt möjligt hade en 2 rörs ramp i början men har skaffat en 4 rörs för ett tag sedan o tron att kanske det är ljus som saknas men icke.

    Tänkte köra en seriös runda för att få liv min tank igen, så KNO3 + Master grow kuren drog igång vid förra vattenbytet, dock så missade jag att de va 10ml per 100 liter av hela tanken så jag korde 1ml per 10 liters hink när jag fyllde. Men de kanske kan va bra o mjukstarta lite så växterna hinner uppfatta att de kan växa igen

    Ska ta o byta lite lysrör också för 2 av dem börjar närma sig 1 års ålder.

    Va tror ni? kan det vara NPM (Nisse Pelle Mirian ) -kuren som kan rädda min tank?

    Övrig info:
    160 Liter
    30x4W GroLux + SunGlo rör
    Sällskaps akvarium på ca 7.5 PH
    Eheim Intervall filter
    Några växter men endast Anubisen som växer o ser normal ut
    + En vild flora av alger men rätt lugnt just för tillfället på den fronten.
    /Magnus
  • Shagrat
    • September 2004
    • 335

    #2
    Ja, det skulle det nog, men med så mycke ljus borde du också fundera på co2 också...
    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
    Min zoon

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Ursprungligen postat av Magnus Olsson
      Va tror ni? kan det vara NPM (Nisse Pelle Mirian ) -kuren som kan rädda min tank?
      Självklart. Ljuset har du, CO2 vore ju iofs bra men finns makroämnena NPK och växterna är bra på att använda bikarbonat kommer du säkerligen märka förbättring.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Magnus Olsson
        • January 2002
        • 99

        #4
        Har co2 oxo men tuben hade visst läkt ut men jag skulle vilja få det att växa lite själv innan jag kör co2. Tycker de borde växa någorlunda utan co2 också?

        Men kanske jag behöver nya växter för de flesta ser rätt hängiga ut nu dock så har den lokala zoo affären urusla växter så det är inte kul att köpa nått nytt Sen Hjortgatan la ner vet jag inget mer bra ställe, min zoohandel kan ju dock ta hem lite på beställning men då vill jag gärna ha lite fart före så jag vet att de inte bara dör.

        Jaja får avakta o se om de ändrar sig något under veckorna som kommer med lite ny gödning, misstänker att det är något vitalt som är "slut" i min tank så bara jag kommer på vad tar de fart igen :P
        /Magnus

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ursprungligen postat av Magnus Olsson
          Har co2 oxo men tuben hade visst läkt ut men jag skulle vilja få det att växa lite själv innan jag kör co2. Tycker de borde växa någorlunda utan co2 också?
          Tillväxten utan vs med CO2 går inte att jämföra. Växten består ~30% av kol. Med tub har växterna 10-30 ggr större tillgång till sitt viktigaste ämne, förutsatt att man lyckas lösa upp gasen och lägga sig på de rekommenderade 30 ppm:en.

          men då vill jag gärna ha lite fart före så jag vet att de inte bara dör.
          Om man verkligen vill få fjutt på växterna är CO2 alltid det första steget, sedan makroämnen, sedan ljustillgång och sist mikroämnen.

          Jaja får avakta o se om de ändrar sig något under veckorna som kommer med lite ny gödning, misstänker att det är något vitalt som är "slut" i min tank så bara jag kommer på vad tar de fart igen :P
          Stämmer.

          Tänk på det här: Tillväxten blir bara så bra som tillgången på det mest begränsande näringsämnet. Koltillgången är oftast mest begränsande för växterna, även om man även i icke-CO2-berikade kar kan bli begränsad på andra makroämnen, t ex kväve.

          Exempel:

          Låt säga at din burk faktiskt är kvävebegränsad. Tillgången på kväve är slut och växten måste återanvända sina gamla blad i jakten på kväve vilket leder till smältningsymptom och stora hål i äldre blad. I det fallet är tillväxten helt bromsad av kvävet.

          Du tillsätter då KNO3 och kvävet blir åter ickebegränsande varpå något annat näringsämne blir begränsande, förmodligen kol. Dvs även om du har övrig gödning så växterna potentiellt skulle kunna växa i 220 km/h så är tillväxten strypt av koltillgången så dom bara växer i 30 km/h.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Magnus Olsson
            • January 2002
            • 99

            #6
            Ah ok kanske borde fixa en ny flaska o dra igång även de igen då.
            /Magnus

            Kommentar

            Arbetssätt...