Växtakvarium for dummies?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sockerconny
    • October 2004
    • 2349

    Växtakvarium for dummies?

    Utan att ha sökt i här i forumet, finns det någon sorts litteratur (typ rubriken ), eller någon bra sida på nätet om gödning, co2, pmdd och allt vad det nu kan heta, om man som jag inte kan just någonting om detta, men är öppen för att ta del av andras kunskap!!

    Tack på förhand!

  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    #2
    *S* har själv gått runt och haft den tanken om att lägga ut en fråga... nu slipper jag juh det.... skulle verkligen behöva en "PMDD & CO2 for dummies".................
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis

    Kommentar

    • Gimbo
      • January 2005
      • 2734

      #3
      Funderar på att på försök att prova att sätta upp ett litet växtakvarie utan att tillsätta något. Utan bara sköta om det i form att regelbundna vattenbyten samt använda ett vanligt innerfilter.

      Ska se hur långt man kommer. Eller så kanske det går helt åt skogen
      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Kika i denna tråden!! Här kan till och med en annan begripa sig på i alla fall en del av svaren *S*

        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • elinor
          • February 2003
          • 1323

          #5
          Kika i denna tråden!! Här kan till och med en annan begripa sig på i alla fall en del av svaren *S*

          http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=68982
          Har precis varit inne i den tråden du rekommenderade. I början är den bra och lättförståelig men sen tröttnade jag pga vissa anledningar (inget nämnt)


          Funderar på att på försök att prova att sätta upp ett litet växtakvarie utan att tillsätta något. Utan bara sköta om det i form att regelbundna vattenbyten samt använda ett vanligt innerfilter.

          Ska se hur långt man kommer. Eller så kanske det går helt åt skogen
          Att inte tillsätta några näringsämnen till sina växter förmodar jag är upp till var och en. Själv gör jag det och då i form av TMG, KNO3 och KH2PO4. De två sistnämnda startade jag med så sent som igår men TMG har jag kört med under ganska lång tid.

          I mitt lilla 60-liters kar körde jag inte med någon gödning alls under en bra tid och jag fick då med jämna mellanrum byta ut mina växter. om det berodde på att de inte fick någon extranäring vet jag inte men jag vill tro det. När jag sedan började att hälla i lite TMG så överlevde växterna även om de inte växte så det knakade. Nu går jag och väntar på att få se ett resultat nu när jag göder med tre "extra"ämnen.

          Om du nu sätter igång ditt kar så kan du väl skicka ut nån bild då så att vi får se hur det går för dig? Det är alltid lika spännande att få se bilder av andras akvarium.


          Utan att ha sökt i här i forumet, finns det någon sorts litteratur (typ rubriken ), eller någon bra sida på nätet om gödning, co2, pmdd och allt vad det nu kan heta, om man som jag inte kan just någonting om detta, men är öppen för att ta del av andras kunskap!!
          Tja du, en sån bok vore inte dumt. En bok för oss "dummies" skulle kunna skrivas på ett sånt pedagogiskt sätt att alla termer blev begripliga. *skrattar*.Ibland när jag läser inlägg från zoopets akvarister så bildas världens största frågetecken ovanför mitt huvud *ler*.
          Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

          Kommentar

          • Maria - Sjöjungfru

            • January 2004
            • 4236

            #6
            Har precis varit inne i den tråden du rekommenderade. I början är den bra och lättförståelig men sen tröttnade jag pga vissa anledningar
            Det jag syftade på var detta inslaget!
            Citat:
            Till sist undrar jag om det är nödvändigt med all den kemi som det skrivs om i detta forum för att lyckas med sin hobby.


            Absolut inte.

            Du behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".

            Nisse-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

            Pelle-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

            Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

            När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".

            Ingen kemi, bara tre väldigt ofarliga och väldigt billiga pulver.
            Maria - Sjöjungfru

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Ursprungligen postat av Gimbo
              Funderar på att på försök att prova att sätta upp ett litet växtakvarie utan att tillsätta något. Utan bara sköta om det i form att regelbundna vattenbyten samt använda ett vanligt innerfilter.

              Ska se hur långt man kommer. Eller så kanske det går helt åt skogen
              Om du inte skall tillsätta något så kan du inte heller ta ut något, väldigt enkel matematik. DVS, byt inte vatten om du vill prova på lowtecmetoden. Om du inte tänker tillsätta fiskmat heller så kan det bli problematiskt annars kan det gå. Skaffa nitrat och fosfattest så att du vet hur du ligger. Lycka till.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • sockerconny
                • October 2004
                • 2349

                #8
                Ursprungligen postat av elinor
                Tja du, en sån bok vore inte dumt. En bok för oss "dummies" skulle kunna skrivas på ett sånt pedagogiskt sätt att alla termer blev begripliga. *skrattar*.Ibland när jag läser inlägg från zoopets akvarister så bildas världens största frågetecken ovanför mitt huvud *ler*.
                Två själar, samma tanke!!

                Kommentar

                • Gimbo
                  • January 2005
                  • 2734

                  #9
                  Hej igen!

                  Har ett nystartat kar ca 2mån. Det växer som tusan (enligt mig). Använder inga tillsatser, utan vill se om det endå går bra. I början var det verkligen tomt. Har tyvärr ingen bild du kan jämföra det med. Men, nu växer det som aldrig förr. Ansar det en gång i veckan för att det ska se någorlunda syggt ut. Kolla länken:


                  Mvh Daniel.
                  -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                  Kommentar

                  • Gimbo
                    • January 2005
                    • 2734

                    #10
                    Glömde att säga det... Men, på tre dagar som har gått så har det susat iväg ännu mer. Tar o poppar upp nya bilder senare.
                    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                    Kommentar

                    • Gimbo
                      • January 2005
                      • 2734

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tropfrog
                      Ursprungligen postat av Gimbo
                      Funderar på att på försök att prova att sätta upp ett litet växtakvarie utan att tillsätta något. Utan bara sköta om det i form att regelbundna vattenbyten samt använda ett vanligt innerfilter.

                      Ska se hur långt man kommer. Eller så kanske det går helt åt skogen
                      Om du inte skall tillsätta något så kan du inte heller ta ut något, väldigt enkel matematik. DVS, byt inte vatten om du vill prova på lowtecmetoden. Om du inte tänker tillsätta fiskmat heller så kan det bli problematiskt annars kan det gå. Skaffa nitrat och fosfattest så att du vet hur du ligger. Lycka till.
                      MVH
                      Magnus
                      God tanke du gav mig där. Får nog sätta till någon fiskliv också. Kanske ett gäng med kardinaler.
                      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                      Kommentar

                      • elinor
                        • February 2003
                        • 1323

                        #12
                        Det jag syftade på var detta inslaget!
                        Du behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".


                        Japp, Maria *ler* jag förstod att du syftade på just den lilla delen men eftersom man är aningen vetgirig så ville jag se om det fanns mer "pedagogiskt" att inhämta *skrattar* Det var i det letandet jag tröttnade.

                        Tänk om man kunde få mer av Nisse-, Pelle- och Miriampedagogik?

                        *rättade till ett stavfel.
                        Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                        Kommentar

                        • sockerconny
                          • October 2004
                          • 2349

                          #13
                          Här finns det lite intressanta artiklar av bl.a. Defdac:


                          Kommentar

                          • Maria - Sjöjungfru

                            • January 2004
                            • 4236

                            #14
                            Ursprungligen postat av elinor

                            Japp, Maria *ler* jag förstod att du syftade på just den lilla delen men eftersom man är aningen vetgirig så ville jag se om det fanns mer "pedagogiskt" att inhämta *skrattar* Det var i det letandet jag tröttnade.

                            Tänk om man kunde få mer av Nisse-, Pelle- och Miriampedagogik?

                            *rättade till ett stavfel.
                            Håller med dig!! Mera Nisse-Pelle-Miriam!! Dom verkar ju helt begripliga!!
                            *s*
                            Maria - Sjöjungfru

                            Kommentar

                            • sockerconny
                              • October 2004
                              • 2349

                              #15
                              Ursprungligen postat av Maria Hagberg Partille
                              Håller med dig!! Mera Nisse-Pelle-Miriam!! Dom verkar ju helt begripliga!!
                              *s*
                              Precis! Det är en av de få saker jag fattat hittills!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...