Varför växer inte Svärdsplantan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • small
    • January 2003
    • 470

    Varför växer inte Svärdsplantan?

    Cryptocoryne,Anubias och Vallesneria växer bra i mitt kar.Anubias´en är t.o.m snabbväxande och blommar även titt som tätt.Vallisnerian är visserligen brun på den nya delen som växer ut men växer otroligt bra och snabbt.Som sagt det mesta är väl frid och fröjd förutom Svärdsplantan.Bladen blir bruna med hål i mitten av bladen.

    Här kommer en presentation av mitt akvarium:3 Siamensis,2st Palettciklider (1 hane och 1 hona),7st Kurvciklider (3 hanar och 4 honor),3 Ancistrusar,40 Neontetror och 10st Fembandsbarber.152L,Eheim 2212( filtermatta),dubbelramp(2st Osram Lumilux 30W/840 Cool White.1 enkelrampramp (1st Sylvania Aquastar 30W/174T-8 10000K), 75w:s doppvärmare(Jäger) + 3 Svärdsplantor,3 Anubias,3Cryptocoryne undulata,1 Javaormbunke1 Cryptocoryne wendtii ,massa Vallesneria(efter hela bakrutan = 100cm), Engelsk sjösten 1-3mm,rötter (mangrowe) och grottor av skiffer.
    Göder med TMG och sedan 7/1 kör jag Co2 (PET-flaskor och mäsk).Har beställt KNO3 och KH2PO4 (hoppas på lev.under veckan).Belysning på 11tim numera.

    TIPS?
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
    Att måla är ingen konst.
  • kaihc
    • December 2004
    • 69

    #2
    Hej,

    Hål i bladen låter som kaliumbrist, troligen behövs båda makroämnerna du väntar på efter att du börjat med co2. Har du tittat på http://www.hjortgatanszoo.se/main/de....cfm?navID=193?
    Mvh Kai

    Kommentar

    • Pannecke
      • January 2005
      • 1325

      #3
      Ursprungligen postat av small
      Cryptocoryne,Anubias och Vallesneria växer bra i mitt kar.Anubias´en är t.o.m snabbväxande och blommar även titt som tätt.Vallisnerian är visserligen brun på den nya delen som växer ut men växer otroligt bra och snabbt.Som sagt det mesta är väl frid och fröjd förutom Svärdsplantan.Bladen blir bruna med hål i mitten av bladen.

      Här kommer en presentation av mitt akvarium:3 Siamensis,2st Palettciklider (1 hane och 1 hona),7st Kurvciklider (3 hanar och 4 honor),3 Ancistrusar,40 Neontetror och 10st Fembandsbarber.152L,Eheim 2212( filtermatta),dubbelramp(2st Osram Lumilux 30W/840 Cool White.1 enkelrampramp (1st Sylvania Aquastar 30W/174T-8 10000K), 75w:s doppvärmare(Jäger) + 3 Svärdsplantor,3 Anubias,3Cryptocoryne undulata,1 Javaormbunke1 Cryptocoryne wendtii ,massa Vallesneria(efter hela bakrutan = 100cm), Engelsk sjösten 1-3mm,rötter (mangrowe) och grottor av skiffer.
      Göder med TMG och sedan 7/1 kör jag Co2 (PET-flaskor och mäsk).Har beställt KNO3 och KH2PO4 (hoppas på lev.under veckan).Belysning på 11tim numera.

      TIPS?
      Hur länge har du haft dina svärdplantor? Jag köpde i december en fin moderplanta som visade sig innehöll tre plantor som jag delade på. Dessa växer som fan, Nya fina blad ifrån mitten av plantan och de gamla blaven får lite håligheter och vissa av dem har dött. Jag göder ochså med TMG och jag har den sista tiden skippat att göda med CO2 för att jag tycker att avståndet mellan bladrosetterna på ambulan blir så stort. Titta gärna in på min hemsida så kan du se vad jag har för nått.
      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

      Kommentar

      • Åke K
        • December 2004
        • 74

        #4
        Ancistrusar och deras släktingar älskar att gnaga hål på svärdplantor. Bara ett tips i all välmening.

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #5
          small: hur ser hålen ut?

          Kaliumbrist har jag aldrig själv sett på svärdsplanta i form av hål, de typiska hålen för kalium är små runda hål som från en lite större nål.

          Ofta om det är oregelbundna hål mitt på bladen är det som Åke K skriver någon som äter på dem.

          Att de blir bruna skulle mycket väl kunna vara en macronärings brist.

          /Niklas
          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          • Pannecke
            • January 2005
            • 1325

            #6
            Small: Har du nå´n möjlighet att ta en bild på svärdplantan med dessa hål i?


            Martin
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              Kolla på bilden i denna tåt, bilden visar en svärdplanta med svår kaliumbrist ! Är det fint och grönt runt hålen så är det nog en hungrig ancistrus som är boven !

              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • small
                • January 2003
                • 470

                #8
                Ser ut som mina = kaliumbrist!!!!!!
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
                Att måla är ingen konst.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  .. då kan det ju bli intressant när du får KNO3 och KH2PO4.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Mohlén
                    • January 2004
                    • 273

                    #10
                    Mina ser fan lika slitna ut om inte värre!

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Jag hoppas ni ser den lilla lilla nyansskillnaden som skiljer gnaghål och kaliumbristhål?

                      Alla former av näringsbrister föregås alltid av skleros (missfärgning), medans gnaghål alltid har perfekta gröna kanter som inte är missfärgade.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Mohlén
                        • January 2004
                        • 273

                        #12
                        Japp de har jag lagt märke till.

                        Kommentar

                        • Pannecke
                          • January 2005
                          • 1325

                          #13
                          Bladen på mina svärdplantor blev så där men de nya som kommit ser fina ut, vad beror det på? Kan det höra samman med "Omplantering", dessutom blir inte de nya bladen så stora som de gamla, kan det också höra ihop med kaliumbrist?

                          Senast redigerad av Pannecke; 25 January 2005, 23:04.
                          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                          Kommentar

                          • oveb
                            • January 2004
                            • 2577

                            #14
                            Brist på makroämnen ger bristsymtom i äldre blad och brist på Microämnen i nyare.

                            Antagligen för att växten klarar att omfördela K,N och P och sånt medans det inte går med Microämnen !
                            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                            Kommentar

                            • Pannecke
                              • January 2005
                              • 1325

                              #15
                              Ursprungligen postat av oveb
                              Brist på makroämnen ger bristsymtom i äldre blad och brist på Microämnen i nyare.

                              Antagligen för att växten klarar att omfördela K,N och P och sånt medans det inte går med Microämnen !
                              Och om du förklarar på ett enklare sätt. Microämne är nå´t nytt för mig.
                              /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                              Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...