trådar på växterna!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bobbo75
    • December 2004
    • 16

    trådar på växterna!

    Jag har ett akvariu men nån form av gräs i bla. dessa plantor har blivit fulla med trådliknande ljusbruna alger som är dryga cm långa.
    Vad ska jag göra åt det och vad är det?

    Hoppas på ett bra svar!
  • Thengwyn
    • December 2004
    • 19

    #2
    Det låter som början på bruna läbbiga trådalger! Det beror oftast på övergödning, dvs för mycket mat till fiskarna. Läs om alger på Zoopet, det finns en bra åtgärdslista där. Annars hjälper det oftast med lite svält och vattenbyten. När algerna blir tillräckligt långa kan du ta upp dem med hjälp av en rund pinne. Kom ihåg också att alger får man, vare sig man vill eller inte.

    Lycka till!
    /Cecilia
    ~Thengwyn~

    http://www.liden.cx/~thengwyn/Sidor/akvarium.htm
    "Ett leende varje dag är som regn i öknen"

    Kommentar

    • Shagrat
      • September 2004
      • 335

      #3
      Alger brukar frodas vid höga och varierande amonium nivåer. Enklaste sättet att undvika detta är att se till att växterna aldig har brist på något näringsämne och att ha en bra biologisk nedbrytning. Sök på gödning och pmdd här på forumet.

      Låter som skäggalger, som är en ganska ful och jobbig alg.
      Ja, jag vet att jag inte kan stava....
      Min zoon

      Kommentar

      • rindberg
        • March 2004
        • 196

        #4
        Järn

        Jag tror det kan vara tecken på för mycket järn. Om det är så att du tillsätter något med järn i kan du antingen minska det eller öka annan växtnäring.

        Alltså halten järn kan vara förhög i förhållande till andra ämnen som växterna behöver och därför tar inte dom upp det och järnet blir tillgängligt för algerna istället. Ibland kan rätt lösning vara att öka gödningen.
        Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
        Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

        Kommentar

        • Bobbo75
          • December 2004
          • 16

          #5
          Har inte haft nån gödning alls till växtera så ska genast försöka med det.
          Tack för hjälpen!




          Ursprungligen postat av rindberg
          Jag tror det kan vara tecken på för mycket järn. Om det är så att du tillsätter något med järn i kan du antingen minska det eller öka annan växtnäring.

          Alltså halten järn kan vara förhög i förhållande till andra ämnen som växterna behöver och därför tar inte dom upp det och järnet blir tillgängligt för algerna istället. Ibland kan rätt lösning vara att öka gödningen.

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Dessvärre så inehåller komerciella preparat inte dom ämnena som dina växter sannolikt saknar, dvsa kväve och fosfor. Om man gasar på med komerciella växtgödningar när brist på dessa ämnen föreligger så göder man ändå bara algerna.

            Hur mycket vatten byter du?
            Hur mycket belysning har du
            Vilka växter har du?
            Hur mycket fisk?

            Svara på dessa frågor så blir det lättare att hjälpa dig.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Bobbo75
              • December 2004
              • 16

              #7
              Ursprungligen postat av Tropfrog
              Dessvärre så inehåller komerciella preparat inte dom ämnena som dina växter sannolikt saknar, dvsa kväve och fosfor. Om man gasar på med komerciella växtgödningar när brist på dessa ämnen föreligger så göder man ändå bara algerna.

              Hur mycket vatten byter du?
              Hur mycket belysning har du
              Vilka växter har du?
              Hur mycket fisk?

              Svara på dessa frågor så blir det lättare att hjälpa dig.
              MVH
              Magnus


              Brukar byta 1/3 vatten i veckan.
              Har lyset på ca 10 timmar / dag.
              Vet inte exakt vad växterna heter men mest ett snabbväxande "gräs" och nån som ser ut som en svärdslilja.
              Fiskar har jag 3 praktbotier 1 ´liten hummer, 10 neontetroe och 5 platy.
              Hoppa det hjälper.

              MVH
              Robert

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Lösningen för att tillfälligt få fart på växterna är att helt sluta med vattenbyten. Som det är nu byter du bort all kvävet och fosfor som är dom viktigaste näringsämnena utan att tillsätta nytt. Har man kraftig makrobrist som du har så kan det dröja 10 tals veckor utan vattenbyte innan de hungriga växterna är mättade. Alternativet är att tillsätta kno3 och k2po4, då går det snabbare.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...