Vallisneria problem..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan73
    • December 2003
    • 483

    Vallisneria problem..

    Tja!

    Jag har problem med mina Vallisneria gigantea. Övriga växter (Javaormbunke, Anubia, Röd tigerlotus mm) växer på bra men Vallisnerian växer ingenting. Göder med TMG och har även kört med Florenette A tabletter.
    Har haft dem i kanske 3-4 veckor.

    Vad beror det på?

    Tips & ideér?

    Ha´det!
    /J
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Valisneria är väldigt känsliga för felplantering. Om bara minsta del av bladen är under sanden så ruttnar det. Bättre med lite rötter ovan sand i början än tvärtom. Om de andra växterna du har växer så finns det goda schanser för gigantean, den är inte direkt kräsen.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • plizken
      • April 2004
      • 1293

      #3
      Jag har vid ett par tillfällen upplevt att valisneria tar lite tid på sig att anpassa sig. Jag vet inte om det är så men gör som Tropfrog säger och ge den lite tid så kommer den nog igång rätt snart.
      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

      Kommentar

      • Johan73
        • December 2003
        • 483

        #4
        Ok, då ska jag plantera om dem och se till att de inte sitter så djupt. Kan nog vara det felet jag gjort.
        Tack för svaren!

        Ha´det!
        /J

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Plantera inte om. Nu när dom suttet ett tag har dom börjat bilda nya rötter. Ta bara och dra i växterna så att hela bladdelen frigörs.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Johan73
            • December 2003
            • 483

            #6
            Ok!

            Tack för hjälpen!
            /J

            Kommentar

            Arbetssätt...