Vilka växster tål 30grader?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lucas_no1

    Vilka växster tål 30grader?

    Hej!
    Jag har haft växster i mitt diskus kar till nu då jag var tvungen att salta för att en diskus såg hängig ut.

    Jag tog bort växsterna och tycker ioförsig att det ser snyggt ut med enbart stora stenar och stora rötter.
    Nästan liten stilrent och fiskarna framhävs mycket fint utan växster.

    Mina anubis som jag plockade upp verkar inte må så bra dom luktade ruttet och vissa blad trillade bort vid beröring.
    Valisinerian ser fint ut och skotten växer bra.
    Jag har haft en temp mellan 28-30 grader.
    Är det så att anubisplantan inte tål den tempen?
    Det är blästersand i akvariumet så kan det vara den som gjort att rötterna ruttnat?
    Någon som har tips på snygga växster som tål hög temp så skulle jag vara tacksam.
    I mitt andra akvarium där jag har 26-27 grader växer allt fint och där har jag rådasand.

    Lite bra tips skulle inte sitta fel.

    /Lucas
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    jag har en svärdplanta som mår hyggligt i mitt diskuskar...
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      Jag tror att det är huvudsakligen saltet som förstört dina växter och inte temperaturen. visst de gillar inte så hög temperatur men saltet är värre.
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • Lucas_no1

        #4
        Saltet har inget med mina växster att göra jag tog ju ur dom innan saltet så något annat har fått anubisen att ruttna.?.

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #5
          Ok, då missförstod jag det hela, sorry.
          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          • Thomaslj
            • May 2003
            • 704

            #6
            Hej!. Haft mitt kar i runt 30 grader nu ett längre tag och jag har inte märkt av något speciellt med växterna. Visst sänktes växthastigeheten en del men de flesta växterna verkar gå o ha i 30 gradigt vatten... De som tog mest stryk var ludwiga, spec cuba och papegojabladet, men annars funkar de andra utmärkt.. windlöv, vanlig javabunke, anubias, myrophylium mattogrosse, hygrofyla polysperma rosen, E.tenellus, riccia fluitans, A.zosterfolia, barclaya longiolfia m.m.... men D e mina erfarenheter
            http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

            Kommentar

            Arbetssätt...