Jag är dum i huv´et!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • small
    • January 2003
    • 470

    Jag är dum i huv´et!!!

    Försöker söka på t ex CO2 i forumet för att inte trötta ut Er med frågor om ställts 100 ggr förr men lyckas inte.HUR SKA JAG GÖRA???

    Därför kommer här åtmistone en fråga till.Nåja kanske 2 eller 3 eller......

    Hur många timmar per dygn ska man köra i CO2?(Har petflaskor,syresten i al och kör sönder bubblorna genom innerfiltret).

    När på dygnet ska man köra?(Om Ni inte svarar 24 tim förstås )

    Har ett Kh på 3.Ska jag buffra lite för att få ett stabilare pH?

    Till sist.Blev både imponerad och överraskad hur mycket det bubblar om växterna,det är som värsta mineralvattnet i karet.Samtidigt är jag lycklig över att jag som fötts med 5 fingrar på varje hand, lyckades snickra ihop en "CO2-anläggning" som ger bubblor i akvariet.Yippie!!!!!
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
    Att måla är ingen konst.
  • Dagge
    • December 2004
    • 188

    #2
    Jag har fått rådet att starta CO2:n en timme innan ljuset går igång. Antar att detta är bara för att när väl ljuset och fotosyntesen går igång så ska tillräckligt med CO2 vara upplöst i vattnet för att växterna inte ska vara begränsade av CO2 iaf.
    Sen har jag igång CO2:n tills att ljuset släcks 12 timmar senare.

    Hur det hänger ihop med pH, Kh och huruvida du ska buffra får nog någon mer erfaren växtakvarist svara på.

    Kul att ditt började bubbla direkt! Jag har haft lite probs med att få igång bubblandet direkt men på kvällen ett par timmar innan ljuset släcks så har jag bubblor lite överallt på växterna.
    Dagge
    Ampblog

    Kommentar

    • mange993
      • April 2004
      • 372

      #3
      jag har ett 220 liters akvarium kh ligger på 3 och jag kör med co2 mäsken på dygnet runt med ca 1 bubbla i sec utan problem. jag skulle skaffa ph test 6.0- 7.5 dropptest
      och mäta ofta i början för att se så ph ligger bra

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Hur många timmar per dygn ska man köra i CO2?(Har petflaskor,syresten i al och kör sönder bubblorna genom innerfiltret).
        Det klassiska svaret blir - beror på.
        Framför allt hur mycket koldioxid du lyckas få ner i vattnet, hur mycket av det som löses upp och hur mycket vatten som du löser upp det i (akvarievolym). En del avdunstar, en del går i växternas gap - mer med mycket ljus.

        Har du inga fiskar kan du nog bösa i så mycket socker och jäst du orkar släpa hem...men med fiskar får man passa sig lite.
        Målet är ju att få bubblor från växterna som du har lyckats med. Detta innebär att du har löst upp bra med koldioxid (din utrustning fungerar). Det går inte se på växterna om du löser upp ONÖDIGT mycket koldioxid under en tidsperiod så här får du ta till: 1. firrarnas reaktioner 2. försöka mäta pH:t så noga som möjligt och slå upp koldioxidnivån i en CO2-tabell 3. Uppskatta (he he).

        När på dygnet ska man köra?
        Målet är att tillsätta CO2 när växterna behöver det, d.v.s. under hela fotosyntesen.
        Styr man tillflödet med en magnetventil och timer brukar man starta någon eller några timmar före ljusets påslag för att bygga upp en liten buffert.
        Vill man optimera detta kan man "flytta" någon eller några timmar till sen natten för att få en jämnare nivå över dygnet.

        Med mäsk är det svårt att ge ett kort bra svar. Tycker det mesta beror på hur mycket vattenvolym man har. Att lösa upp så bra som du gör i 1 liter vatten skulle få katastrofala följder - i en stor damm med tusentals liter skulle du nog lika gärna kunna stänga av tillförseln. Denna punkt hänger i hop med första. Mät och kolla tills du lärt dig din utrustning och kar.
        Om man får göra en grov uppskattning så brukar det gå bra att köra dygnet runt om man har säg, > 100 liter och skapligt med växter.

        Har ett Kh på 3.Ska jag buffra lite för att få ett stabilare pH?
        En del föredrar att buffra. Jag har aldrig orkat hålla på med det. Jag har kört flera år med mäsk och kH 3 i 200 liter.

        Till sist.Blev både imponerad och överraskad hur mycket det bubblar om växterna,det är som värsta mineralvattnet i karet.
        Så ska det låta. Grattis. Du kommer inte ångra dig när växterna sätter fart...

        PS. Med ditt resultat får du väl ändra rubriken DS.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • small
          • January 2003
          • 470

          #5
          Strulet är att jag åker till jobbet vid 05.00 på morgonen (hemma 16.30) och belysningen tänder jag klockan 11.00 (på i tolv timmar).Har ju bara PET-flaskor UTAN magnetventil och timer.Är det bortkastat att köra mellan typ 17.00 och 23.00?Som läget är nu efter ett dygns körning så bubblar växterna(rejält) efter ca 11/2 tim.

          Dum i huv´et som inte vet hur man söker i forumet!!!!Med tanke på resultatet har jag nog bara 4 tummar på ena handen
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
          Att måla är ingen konst.

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #6
            Har ju bara PET-flaskor UTAN magnetventil och timer.
            Kan du berätta mer om hur karet ser ut? Storlek, antal växter, fiskar etc.

            Är det bortkastat att köra mellan typ 17.00 och 23.00?
            Njaaae....sällan det är bortkastat att servera CO2 för växterna (bortsett från dammen i mitt fåniga exempel ovan)
            Sex timmar efter ljusstart verkar lite sent för att växterna ska kunna utnyttja din CO2 opimalt. Jag skulle föreslå att du kör med CO2 dygnet runt alternativt koppla på innan du far iväg till jobbet och stänga av när du släcker ljuset.
            OBS! Det kan vara riskabelt om du har ett väldans litet kar.
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • small
              • January 2003
              • 470

              #7
              Här kommer en presentation av mitt akvarium:3 Siamensis,2st Palettciklider (1 hane och 1 hona),7st Kurvciklider (3 hanar och 4 honor),3 Ancistrusar,40 Neontetror och 10st Fembandsbarber.152L,Eheim 2212( filtermatta),dubbelramp(2st Osram Lumilux 30W/840 Cool White.1 enkelrampramp (1st Sylvania Aquastar 30W/174T-8 10000K), 75w:s doppvärmare(Jäger) + 3 Svärdsplantor,3 Anubias,3Cryptocoryne undulata,1 Javaormbunke1 Cryptocoryne wendtii ,massa Vallesneria(efter hela bakrutan = 100cm), Engelsk sjösten 1-3mm,rötter (mangrowe) och grottor av skiffer.
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
              Att måla är ingen konst.

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #8
                Sorry, har varit utan Internetanslutning sedan stormen i lördags...

                Tittade lite på ditt kar på zoonen. Jag skulle nog prova att köra med CO2 dygnet runt med start en ledig dag då du kan kolla pH:t ett par, tre gånger. Sjunker det inte för mycket när mäsken är nysatt är det bara att köra på.
                Mår firrarna taskigt (kippar vid ytan) har det prio. framför din pH-mätning.
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                Arbetssätt...