Siesta mot alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Siesta mot alger

    Bläddrat i min julklapp - Hiscock.
    Där föreslås en siesta vad gäller belysningen för att hålla tillbaka algväxtligheten.
    Belysning 5-6 timmar, 2-3 timmar mörkt och sedan ytterligare belysning i 5-6 timmar. Hypotesen lär vara att algerna är trögare i starten av belysningen jmf högre växter som skall kunna hantera denna mer onormala belysning. Det här vore ju lätt att genomföra under vinterhalvåret i alla fall.
    Men vet någon om det fungerar?
    Senast redigerad av erikthur; 07 January 2005, 20:24. Anledning: förbättrad rubrik
    Killies is a lifetime passion
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det "fungerar" på så sätt att du sätter ner näringsbehovet extremt mycket och du låter CO2-halten återhämta sig om du stänger av CO2-upptaget från växterna och algerna med jämna mellanrum.

    Tom Barr förklarar:
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Följdfrågan blir då - tror du att siestan kan begränsa algtillväxten i tämligen normala akvarier?
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Hann du få notifiering om mitt svar, läsa Tom Barrs förklaring och svara inom 4 minuter?

        "Lots of light+ no CO2 for plants means=> little growth and great place to
        grow if you are algae.
        If this method is so effective why would it not be better to blackout the
        tank for a day? Then a day/on/off?
        Or 2-3x on/off?

        Algae are very efficient, more than the plants.
        Imagine a large elephant getting up to feed vs a small mouse."
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Prenumerationerna tycks fungera igen.
          Tom Barrs inlaga var svårpenetrerad.
          Jag tolkade ditt tidigare svar som "det fungerar i så fall pga..." inte att det inte skulle fungera alls...
          Skall jag tolka detta inlägg som att du anser att siestan inte är en bra idé?
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Får akvariet ambient ljus under siestan tror jag det är en riktigt dålig idé eftersom alger är mycket mer agila och tål förändringar mycket bättre än växter och klarar lägre ljusnivåer.

            Jag som växtakvarist fokuserar på kanontillväxt hos mina växter och det fixar jag inte med mörker, däremot med höga fina näringsnivåer - speciellt CO2. Det tar en bra stund innan växternas metabolism hoppar igång efter mörker så i det sammanhanget tror jag inte på siesta.

            I ett vanlig växtfritt Malawi-akvarium skulle jag inte tveka att bara ha ljuset på de få timmar jag är hemma eller tittar på burken. 20 timmars siesta - det skulle algerna inte gilla.

            I något slags generellt svenssonsällskapsakvarium med enstaka växter med fokus på fiskar.. *shrug* ..blir det färre alger är det ju kanon.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Jag tolkar ditt inlägg som - ingen bra idé...
              Har jag tolkat detta fel är du välkommen att rätta mej.
              Om inte - så får vi väl tolka detta meningsutbyte som "inte riktigt rak kommunikation" i alla fall.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jag tolkar ditt inlägg som - ingen bra idé...
                I ett växtakvaristiskt sammanhang finns det bättre sätt som innebär gladare växter och ledsnare alger

                I andra sammanhang där man inte funderar så mycket på växter så kan det säkert fungera: Istället för att dra på med mer CO2 när växterna insuper sin CO2 som bäst så stänger man av CO2-behovet helt och låter CO2-halten återhämta sig.

                I sammanhang där CO2 inte behövs överhuvudtaget (Malawi/Tanganyika) så skulle jag som sagt utvidga siestan till större delen av dygnet.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  I så fall funderar jag på att testa detta under vinterhalvåret åtminstone.
                  Jag räknar mej inte som någon växtakvarist och ibland välkomnar jag alger och ibland förbannar jag dom. En del "högre växter" växer dock ibland till som sjutton.
                  Funderar ibland på CO2 i ett en burk men eftersom jag i princip är "low-tech" eller "no-tech" så får det bli i form av mäsk som på 1970-talet.
                  Tack för svaren i alla fall.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Om det växer till som sjutton ibland låter det som burken behöver bygga upp näringsdepåerna, mineraliseringsprocesserna sätta igång varpå du får mer tillväxt.

                    I det sammanhanget kan det vara klokt med siesta, eller varför inte ännu smartare gå ner i ljusintensitet som ligger mer i linje med den näringstillgång växterna har. På det sättet tar du också ner CO2-behovet och det generella näringsbehovet varpå växterna får ett stabilare växtsätt som innebär en stabilare ammoniumnivå som får algerna att vänta.

                    Rasar det till med tillväxt (låga ammoniumnivåer) där det följer perioder av sämre tillväxt (högre ammoniumnivåer) så kommer ammoniumnivåerna bli instabila vilket brukar trigga sporutvecklingen hos alger.

                    På samma sätt kommer CO2 (utan fullspektrumgödning) innebära stunder av fenomenal tillväxt tills näringsdepåerna är slut och återigen svajjande ammoniumnivåer som eggar algernas sporutveckling.

                    Enklaste sättet att få ett stabilt växtakvarium är att lägga sig på en låg ljusnivå och dosera alla näringsämnen i överkant (inklusive CO2 men inte ammonium/aurea från t ex krukväxtgödning eller filternattsiesta). Växterna kommer ha allt dom behöver hela tiden och skapa hög ammoniumstabilitet vilket får algerna i viloläge.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...