Hur beskär jag en Ludwiga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dagge
    • December 2004
    • 188

    Hur beskär jag en Ludwiga?

    Läste att växterna blir buskigare om man beskär de i ganska tidigt stadium. Lite osäker nu bara hur jag ska gå till väga med min nya Ludwiga Repsens.



    Någon som har tips och förslag på vad och hur jag ska göra?
    Dagge
    Ampblog
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    När det gäller stängelväxter är det bara att klippa och - om man vill - peta ner den avklippta biten i botten. Om växterna trivs så kommer de att förgrena sig.
    Tjusig färg på den där förresten.

    Kommentar

    • Dagge
      • December 2004
      • 188

      #3
      Hehe... färgen kom på köpet så att säga. Den lila färgen under försvinner och bladen blir helt röda istället. Faktum att den redan skiftat om i färg trots att jag köpte den i onsdags. Ingen dagsfärsk bild alltså.

      Men jag har en annan fråga. Kan jag klippa var som helst på växten eller ska det vara någon minimalhöjd på den som blir kvar eller något sådant krav?
      Dagge
      Ampblog

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Man kan i princip klippa var som helst, men om du tar den för långt ner så kanske den får dåligt med ljus och andra växter skuggar den.

        Klipp 0,5 - 1 cm över ett blad eller existerande förgrening, så får man inte en "stump" som sitter o ser ful ut. Alltså egentligen precis som man gör med krukväxter o liknande.

        Kommentar

        • Dagge
          • December 2004
          • 188

          #5
          Tack för de snabba och utförliga svaren. Ska göra som du sagt.
          Dagge
          Ampblog

          Kommentar

          Arbetssätt...