Rödfärgning av Hygrophylia Polysperma blad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Calle W
    • November 2003
    • 26

    Rödfärgning av Hygrophylia Polysperma blad

    Nagon som vet vad detta kan vara tecken pa? Här pa forumet finns det uppenbart nog med växt-freaks som kanske vet svaret ;-)!!!

    Tack för hjälpen!!!

    PS. Om nagon har en bra site där man kan läsa om symptom och orsaker vad gäller hur växter växer (langt mellan bladkransar, smala breda blad, färger etc.) vore bra om du kunde bifoga länk för att kunna läsa pa.
    Calle
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Min hygrophila polysperma blir rödfärgad i toppen när den växer vid ytan. ungefär som den skulle ha blivit solbränd av lysrören. Jag tror helt enkelt att det är ljuset som färgar den, men exakt varför det blir så vet jag inte
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Kvävebrist (NO3) ger rödfärgade blad.
      Att det är just topparna som blir drabbade beror på att det går åt mer kväve vid mer ljus.
      Trodde själv att mycket av den röda färgen berodde bara på ljuset, men efter lite extra nitrat dosering så blev bladen betydligt grönare igen.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • viggen_l
        • April 2002
        • 117

        #4
        Om det nu är lite kvävet som gör att de blir röd hur mycket kväve kräver de i vattnet. Mina blir lätt röda i de nya skotten och enligt No3 test har jag ca 5ppm No3 i vattnet.

        /viggen_l

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Det nitratet du mäter med testet kan mycket väl vara organiskt uppbundet och då är det inte tillgängligt för växterna.

          Numera brukar man rekommendera minst 10 ppm NO3 från KNO3, och har du svinmycket ljus kan du behöva köra ner 10 ppm flera gånger i veckan.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...