Eleocharis acicularis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kharn
    • May 2004
    • 256

    Eleocharis acicularis

    Hejsan .

    Jag hadde tänkt att försöka mig på en gräsmattelikande effekt med
    Eleocharis acicularis.

    Jag undrar nu hur pass temperatur känslig denna lilla växt är då jag har Diskus och inte gärna vill understiga 27°c. men tempen är även ibland uppe på ca 29.5° iblamd pga min MH armatur

    Hur snabbt sprider den sig samt kräver den något specielt?

    Har en hel del ljus samt göder med CO2 samt PMDD.

    MVH Jimmy
    Senast redigerad av Kharn; 07 January 2005, 08:20.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712
  • micke eklund
    • November 2002
    • 680

    #2
    Ursprungligen postat av Kharn
    Hejsan .
    Jag undrar nu hur pass temperatur känslig denna lilla växt är då jag har Diskus och inte gärna vill understiga 27°c. men tempen är även ibland uppe på ca 29.5° iblamd pga min MH armatur
    Skulle inte tro att kommer må speciellt bra i så höga temperaturer eftersom den är en växt som trivs i svalare vatten.


    Jag har haft den i ett akvarie där temperaturen var 23-26 grader det funkade bra men den såg helt klart trevligare ut när vattnet var svalare.
    Jag provade den även utomhus i sommras, den började växa bäst mot slutet av sommaren när det blev lite svalare.

    Kommentar

    • Kharn
      • May 2004
      • 256

      #3
      Ahh ok

      Såg i min Dennerle bok nämligen att den var helt ok att ha i temperaturer upp till 28° .

      MVH Jimmy
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Insåg just vilket förträffligt ämne detta är !

        Mitt gräs vill inte riktigt sträcka på sig, antagligen pga allt ljus jag vräker på.

        Sen växer det gärna till trådisar i det emellanåt men det "kammar" jag ur med en gaffel.

        Skulle vara kul att veta hur om någon fixat till extra cirkulation igenom gräset, typ en riktad stråle ifrån ett powerhead eller liknande ??

        Tror Ni att det skulle bli snyggt med en liten "kulle" av gräs eller ser det bara ut som en golfbana ?

        OBS , bilden är fejkad med Photoshop om nu nån missar det...

        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        Arbetssätt...