co2 +växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    co2 +växter

    köpte växter från arvid kanonfina växter.Satte igång ett 60 l så dom får tid att rota sig,var på netto och köpte bl.6 pack mineralvatten har spillt ca 1/2 flaska och der kommer redan bupplar .Jag gödar med pndd ,verkligen fasinerende att se
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Hur upplever du att det fungerar med mineralvatten då? Jag har funderat på det någon gång, men aldrig testat.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Det fungerar en stund, skulle bli skitdyrt i längden.

      När jag köpte ramlösor för att blanda gödning i så hade jag inte lust att slänga/dricka vattnet utan hällde naturligtvis ner det i karet De bubblade bra en stund och sedan hade det vädrats ut !
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #4
        Då var det lite som jag hade förväntat mig. Att det fungerar en kortstund. Då bör det inte heller vara särskilt bra med pmdd gödning eftersom co2 försvinner ut snabbt ur karet. Lätt att få alger.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          PMDD orsakar inte alger

          Ursprungligen postat av peppito
          Då bör det inte heller vara särskilt bra med pmdd gödning eftersom co2 försvinner ut snabbt ur karet. Lätt att få alger.
          Du har rätt i att man lättare får alger när CO2-halten varierar så enormt, men det beror inte på att PMDD-gödningen inte tas upp.

          Jag kör just nu ganska friskt med KNO3 och KH2PO4 i ett low-tech utan CO2 och det blir *mindre* alger när jag göder (jag brukar pytsa ner rätt frikst med KNO3 och KH2PO4 såfort jag märker Cyanobakterier eller prickalger.

          Anledningen att man får alger med varierande CO2-halt är att ammoniumnivåerna blir instabila vilket triggar alger. Dom går ner som sjutton när man hällt ner mineralvattnet (hungriga växter och alger) och sedan hoppar dom upp igen och triggar sporutvecklingen hos algerna.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • janne dansk
            • June 2004
            • 1740

            #6
            har hällt i i dag så jag har inga refr.
            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

            Kommentar

            • janne dansk
              • June 2004
              • 1740

              #7
              anl. till att jag testar detta är att jag har köpt plantar u, rötter så derfor "tror"jag att om man ger optimal tillväxt till att dom får rötter så kanske får dom en bättre start när jag planterar över dom i mitt 1000 l ell. har jag helt fell
              Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

              Kommentar

              • janne dansk
                • June 2004
                • 1740

                #8
                hälde i 1/3 flaska i morse innan jag gikk till jobbet ca 7,30
                då jag kommer hem och går för att titta nu 6 tiden bubblar det fortfarende
                Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Du vädrar ur all CO2 från ett akvarium på ett par timmar med normal cirkulation och hungriga växter. BluesBoys pH-plottar bevisar det.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Neptun
                    • March 2004
                    • 719

                    #10
                    mineralvatten

                    Jag har ett gäng växter i en balja med lysramp över än så länge. De skall planteras de närmsta dagarna. Där har jag även slängt i en pytte-skvätt PMDD och fyller på med mineralvatten då och då.
                    Ingen pump i (kanske är dumt?) som vädrar ur CO2, fyller på med lite nytt vatten varje dag bara.
                    Mina växter (framförallt Riccia) bubblar försiktigt även ett dygn efter nytt CO2, och det är innan jag fyller på med nytt vatten.
                    Senast redigerad av Neptun; 07 January 2005, 17:33. Anledning: räkna fel bara...
                    "Failure does not require planning"

                    Kommentar

                    • janne dansk
                      • June 2004
                      • 1740

                      #11
                      har eheim innefilter som är köppt med karet utloppet sitter ca 5 cm under vattenytan.hur kommer det sig att det efter ca 9 timm fortfarende bubblarom det luftar ur allt co2 jag vill minnas en tråd der det påstås omöjliga att få en viss växt att bubbla? edit. jag ifrågesättar ej om att det luftar utt co2 .men fins der ej en naturlig co2 som ,även att du tillsättar co2 , bibehållar en viss mängd co2 som det tar längre tid att lufte ut .vad jag menar är att alt co2 ej försvinner på ett par tim utan der bör väll finnas en "naturlig "konsentr.i vattnet som det tar lååång tid att luta ur
                      Senast redigerad av janne dansk; 07 January 2005, 19:29.
                      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Du kan kanske få lite bubbel en längre tid med mineralvatten, men inte såhär bra bubbel..

                        ..någon längre tid.

                        När växterna trivs så kan du omöjligt hålla uppe CO2-halten ens när du trycker ner CO2 kontinuerligt med en fet reaktor och CO2-tub.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • janne dansk
                          • June 2004
                          • 1740

                          #13
                          der var inte så jag menade .utan om det gör nogon nytta alls om jag vill ha nystartede växtar att få en bra start nnan jag flyttar dom till dett rätta karet
                          Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Problemet är att du får en hoppande CO2-halt som gör att ammoniumupptaget kommer hoppa och skapa instabila förhållanden som alger älskar.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • janne dansk
                              • June 2004
                              • 1740

                              #15
                              ok det var svaret jag trodde ,men om man bara ser till växtarna är det bra ell. dårligt att göra så för att få dom igång innan jag flyttar dom till rätta karet
                              Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                              Kommentar

                              Arbetssätt...