stamlösningar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pleaze
    • May 2004
    • 37

    stamlösningar

    Kör sedan en tid tillbaka TMG+KNO3+KH2PO4, de sistnämnda blandade i stamlösningar ala defdac. Dosera som TMG, hur enkelt som helst

    Om man nu ska överge TMG för att ge sig på PMDD fullt ut

    1. Vilka andra ämnen behövs? MGSO4, K2SO4 mer?
    2. Micro + eller NutriSI ??
    3. Kan man/hur blandar man stamlösningar / vilka koncentrationer för att göra detta lika enkelt
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Det enda som TMG innehåller som inte Micro+ och NutriSI innehåller är lite Kalium. Det får du antagligen redan ifrån ditt KNO3 och KH2PO4. Detta stämmer i de flesta fall men inte hos mig, jag behöver tillsätta K2SO4 för att få blad utan hål i !

    Den enda egentliga anledningen att överge TMG är i mina ögon priset, förutom det så är det alldeles utmärkta grejor.

    Om du vill köpa Micro+ eller NutriSI är väl egentligen strunt samma, den enda skillnaden där är koncentrationen och det faktum att Micro+ är flytande och NutriSI är i pulverform. Ladda hem Thomas (Elfström?) kalkylator (tror den finns på Bollmora Akvarieklubbs hemsida), den redan rätt värden för fördefinierade så det är bara att köra.

    Jag gillar NutriSI mest för att det är torrt, jag doserar alla ämnen torra rätt ner i karet. Det blir mindre slabbigt
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    Arbetssätt...