Få växter = alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laxxxen
    • April 2004
    • 45

    Få växter = alger?

    Jag skall till att inreda mitt nya 180L och har kollat runt lite efter inspiration. Har bestämt mig för att vara sparsam med växter. Kommer detta betyda att algerna har lättare att "fortplanta sig"?

    Några snabbväxande växter kanske är bra vid uppstarten men behövs det växter senare också?
    180L, under uppstart...
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Några snabbväxande växter kanske är bra vid uppstarten men behövs det växter senare också?
    Det finns inga näringsämnen i nystartade burkar som växterna kan växa av, däremot kommer snabbväxare snabbt gå ner sig och tillsammans med fiskmat och fiskskit anstränga den biologiska filtreringen.

    Det går att få ammoniumstabilitet med snabbväxare vid uppstart - men det kräver att man göder väldigt nogrannt och försiktigt vilket är svårt, och gärna dyngar på med rejält med CO2.

    Om du inte ska ha växter tror jag du hellre vill se till att skaffa bra biologisk filtrering, ammoniumstabilitet, i ytterfiltret genom att välja högporösa material (lavakross, lecakross, ehfisubstrat osv) och under uppstart mata filtret regelbundet med Nitrivec samtidigt som du direkt skaffar lite okänslig fisk som kan mata Nitrivec-bakterierna under uppstarten.

    Håll inte på och pilla med filtret och bottnen det första året så att du bygger upp en fet biologisk aktivitet. På så sätt tror jag du kommer komma längst i kampen mot algerna. Du kommer naturligtvis få alguppbyggnad på rutor osv, men det ska vara inom rimliga och lättarbetade gränser.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    Arbetssätt...