problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kal_erixon
    • April 2004
    • 12

    problem

    jag har ett ca 300L kar som jag har vattenpest i (inte så många) i väntan på att jag skaffar fisk.
    först hade jag dom i en månad kanske med fisk innan jag avlivade den. då skjöt dom ut en massa vita stjälkar överallt iställer för att växa.
    nu när jag tagit bort fisken har jag väldigt mycket bruna alger över mycket utav växterna och massa på bakgrunden.
    vattenpesten verkar aldrig rota sig (har kanske inte fått stå så länge) och släpper lätt från botten. räcker ibland med att jag virvlar med handen. och dom verkar inte växa nånting heller.
    långst "ut" på dom är de flesta ganska grön och fin. men längre ner blir dom glesare och mer angripna av algerna.
    samtidigt är dom väldigt sköra dom går av när jag försöker rengöra dom så dom är ganska korta vid det här laget.
    har 4st lysrör på 30w (tror jag)
    burken är 50 hög om jag kommer ihåg rätt.

    vad ska jag göra för att få bukt med algerna och växterna ska sätta fart?
    (tillsatte krukgödning försiktigt när jag startade också för att ja inte hade nå fiskar, var de dumt?)
    rock on
  • Mathias-D

    • December 2002
    • 1122

    #2
    När den är så hög så kanske det hade vart bättre med MH lampor?? vad göder du med?

    Har också märkt att vattenpest rotar sig väldigt lite gemförtr med storleken.

    Kommentar

    • r01
      • August 2004
      • 15

      #3
      Jag gissar att det är kiselalger. Vad jag vet så är det vattenbyten och/eller Ancistrusmal som är mest effektivt.

      Kommentar

      • mgrant
        • July 2003
        • 475

        #4
        Krukväxtgödning ska du inte ha i akvariet för då får du en massa alger, ingen bra idé med andra ord.

        När det gäller algerna så kan jag mycket väl tänka mig att det är kiselalger. Det är helt normalt att få dessa när akvariet är nytt. Dessa brukar försvinna efter ett tag om man inte byter vatten för ofta.

        Den typen av växter du har rotar sig sällan så bra med tanke på att det är stängselväxter så det är bara att gräva ner dem och hoppas på att de fastnar.

        När det gäller gödning så skulle jag köra TMG + Nitrat + fosfat precis som de flesta gör på detta forum. Vill du veta var du kan köpa dessa ämnen eller hur du skall dosera så är det bara att söka på forumet.

        Lycka till
        Marcus
        Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
        Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

        Kommentar

        Arbetssätt...