Trådalger,tänkte lägga ner allt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HQI
    • November 2004
    • 207

    Trådalger,tänkte lägga ner allt!

    Fick en massa trådalger och tänkte lägga ner allt med växtakvarium och gå tillbaka till ciklider igen. Jag köpte stora siameser,svärdbärare och alla naturliga element man kan tänka sig,inget hjälpte. Nu, med siesta på 2 timmar mitt på dagen, har de förbenade trådalgerna börjat ge vika. Har själv haft problemen innan och då fixade 10-talet svärdbärare rubbet,men siameserna är värdelösa. Jag tror att det är väldigt individuellt med både siameser och svärdbärare. Mitt PH ligger på 6.9-7.0, tror ni att det hjälper med ytterliggare sänkning? Jag matar försiktigt och göder med PMDD och ibland lite TMG. Tacksam för förslag! MVH:
    HQI
  • HQI
    • November 2004
    • 207

    #2
    Jag t.o.m satte in annons på det nya karet + all utrustning, ruggigt và? Há ett GOTT NYTT ÅR på er alla,som varit ett bra stöd under senaste tiden! MVH:
    HQI

    Kommentar

    • lipton
      • February 2004
      • 108

      #3
      Kan gissa att du kör med mycket bottgödning.Brukar bli tråd alger av det(mycket järn).Fixa några Hygrophila polysperma ''Big leaf''
      växter dom kommer äta upp allt överflöd och förhoppnings viss göra slut på dina trådalger.Har inte haft någon växt som växter som den.
      Har testat nästan hela topical sotimentet.
      Ett tips är ochså att använda en tandbordste för att få bort dom.
      Det blir bra när det torkar !

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Då har du inte testat Hygrophila polysperma rosanervig och Mexikanskt eklöv 8)

        Låter helt klart som en lerbotten eller krukväxtgödnig eller någon annan form av bottengödning om trådalgerna är så ihärdiga.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Kanske i kombination med dålig co2 och mycket ljus?
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Pleaze
            • May 2004
            • 37

            #6
            trådalger är jobbiga som ....., löste mina problem genom att köpa några mollysar samt började att tillsätta lite nitrivec vid varje vattenbyte,

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              Och jag blir av med mina när jag inte fuskar med KNO3...

              Det skall inte vara lätt

              Kör just nu fulldospuls av ALLT varannan dag och det verkar faktiskt gå bra !
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ursprungligen postat av oveb
                Kör just nu fulldospuls av ALLT varannan dag och det verkar faktiskt gå bra !
                Det är märkligt att detta tips inte riktigt går in i skallen hos nybörjare. NO3 och PO4 är för starkt associerat med alger, så ingen tror på att dessa ämnen kan göra nytta verkar det som.

                KNO3 är nog det ämne som är absolut farligast att fuska med i växtakvarier om man använder någon form av mikrogödning (Tropica Mastergrow) och CO2 och kör med hyffsat med ljus. Eftersom tillgången på PO4 styr NO3-upptaget är det således också viktigt.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Pleaze
                  • May 2004
                  • 37

                  #9
                  Ursprungligen postat av oveb
                  Kör just nu fulldospuls av ALLT varannan dag och det verkar faktiskt gå bra !

                  Hur ofta och hur stora vattenbyten gör du?

                  Kommentar

                  • oveb
                    • January 2004
                    • 2577

                    #10
                    Jag byter ungefär 60% en gång i veckan, skulle nog bytt mer om inte filtret hade börjat suga luft ungefär då ! Hade varit kul att kunna byta mer för att "nolla" gödningen helt men jag vill inte stänga av filtret.

                    Det är dessutom bra för firrarna misstänker jag för då klarar reaktorn av att tillsätta co2 "on the fly" i det vatten jag fyller på. Ph-värdet "toppar" då 6,5 vid vattenbyte trots att jag tillsätter norrvatten (8,3). Jag har ca 6,1-6,2 före vattenbytet.
                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #11
                      Det är dessutom bra för firrarna misstänker jag för då klarar reaktorn av att tillsätta co2 "on the fly" i det vatten jag fyller på. Ph-värdet "toppar" då 6,5 vid vattenbyte trots att jag tillsätter norrvatten (8,3). Jag har ca 6,1-6,2 före vattenbytet.
                      Låter lite för bra
                      Det är möjligen inte så att din controller beräknar visat värde utifrån en serie mätningar och medelvärdesbildar? Eller samplar med ganska långa intervaller?
                      Derivatan på din kurva skulle väl få reglerdelen att få hispan under normal drift?

                      Ett typiskt vattenbyte (50%) hos mig ser ut så här med nominell setpoint på 6,8 och 8,3 i kran:
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12
                        Jag tycker åxå det är lite konstigt men jag har ju inget att jämföra med så...

                        Däremot så kan jag bara konstatera att den mycket snabbt (cirka 30sek) når "rätt" värde när jag stoppar ner den i kalibreringsvätskorna så helt flängt kan det ju inte vara ?

                        Likaså när jag någon gång fått för mig att sänka ph't så dyker det ruggigt snabbt.

                        Andra har tvivlat åxå men jag känner mig rätt så säker
                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Jag lyckas med detsamma, vattenbyte utan att ph ändras nämvärt. Dock inte med ovebs superreaktor, den fungerar inte i mitt kar.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • BluesBoy
                            • January 2004
                            • 2559

                            #14
                            Däremot så kan jag bara konstatera att den mycket snabbt (cirka 30sek) når "rätt" värde när jag stoppar ner den i kalibreringsvätskorna så helt flängt kan det ju inte vara ?
                            Nej, dyker den till 4 vid kalibrering väldans snabbt håller jag med om att visningen/mätningen är rapp.
                            Har du (för skoj skull ) testat att göra ett vattenbyte med oansluten magnetventil och studerat visningen på controllern?

                            Jag har svårt att tro att kH:t skulle påverka så mycket (men jag har förbisett mången ting förr ).
                            BluesBoy
                            http://www.bluesboy.se

                            Kommentar

                            • oveb
                              • January 2004
                              • 2577

                              #15
                              Jag skall prova det !!

                              När tuben tog slut nyligen så återgick vattnet till neutralt (7,2 vill jag minnas att det blev). Då konstaterade jag att den sänkte 0,5/tio minuter, har ingen aning om om den stod öppen hela tiden då.

                              Det "sändes" med webkameran och går att läsa här:

                              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...