Tofsalger kontra växtgödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Billy
    • July 2004
    • 28

    #76
    Handelsnamn tack

    Du behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".


    Ok, Men vad heter dessa pulver och var köper man dem ??
    Varför började jag inte med detta tidigare för ??

    Kommentar

    • thorre
      • November 2004
      • 307

      #77
      Här köpte jag mina pulver.


      Sen följer jag råden som defdac ger tidigare i denna tråd . Vet dock inte om de fungerar än eftersom jag började för ett par dagar sedan men jag tror på det och därför måste det fungera

      Du behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".

      Nisse-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

      Pelle-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

      Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

      När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".
      thorre.se

      Kommentar

      • averater
        • March 2004
        • 381

        #78
        jag ger upp. har helt slut på argument nu.
        Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

        Kommentar

        • Dalkarl
          • July 2002
          • 73

          #79
          Ursprungligen postat av defdac
          Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

          När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".
          Om jag har Mikro+ i stället för NutriSi, skall jag använda samma mängd av det?

          Jag har förökt att använda PMDD Kalkylatorn men jag får ingen ordning på den. Så då gör jag det enkelt för mig(och kanske andra) och frågar i stället.

          /Göran

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #80
            Ursprungligen postat av Dalkarl
            Om jag har Mikro+ i stället för NutriSi, skall jag använda samma mängd av det?

            Jag har förökt att använda PMDD Kalkylatorn men jag får ingen ordning på den. Så då gör jag det enkelt för mig(och kanske andra) och frågar i stället.

            /Göran
            En halv milliliter Micro+/100 liter vatten är nog en bra början !

            Det ger 0,1ppm FE !
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • brams
              • June 2003
              • 891

              #81
              Jäklarns vicken rolig tråd, synd bara attt Åke K inte hade tid å försvann!
              Vill passa på å tacka defdac ja me,... Han har varit till stor hjälp!
              C.Brams

              Check out:
              brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #82
                Åke finns kvar på forumet, även om han inte svarar i denna tråden. Det tycker jag är nyttigt, såna som han behövs.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #83
                  Nu har jag plöjt igenom denna tråd... men jag finner inte svar på en fråga som jag har... (kan ha missat något eftersom min hjärna funkar sämre än vanligt p g a en rejäl "flunsa")
                  Jag har ett 450 l Tanganyikakar, fisklasten är väldigt låg just nu (6 leptosoma, 6 multifasciatus och fyra små Ancistrusar), filtreringen består av en 50*50*10 cm blå filtermatta med 2*1500l powerhead, belysningen är två dåliga vanliga vita lysrör... Växtligheten består av några få javaormbunkar och lite anubais.. Vattenbyte gör jag med 50% i veckan.

                  Tofsalgerna förökar sig som flugor i karet, och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Allt som jag läst i denna tåt förutsätter ju att man får växterna att svälta ut algerna, men eftersom mina växter inte är några storkonsumenter av något så riskerar jag väl att ge algerna fart om jag förbättrar belysnings och gödningsnivårerna, eller??? Finns det något att göra, eller måste jag hålla efter dem mekaniskt??? Jag förstår att jag inte kan göra något åt de som redan finns, men det vore ju trevligt att kunna begränsa tillväxten i alla fall...

                  En annan sak funderar jag också på... Jag höjer kh i detta kar och ett till, använder då bikarbonat. Det verkar som om tofsalgerna trivs bäst i dessa kar, kan det ha med bikarbonaten att göra, eller är det bara avsaknaden av växter som ställer till det????
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • averater
                    • March 2004
                    • 381

                    #84
                    om du även får alger på växterna så skulle gödning hjälpa mot det.
                    alger på inredning och glas får man alltid om man inte har massa fisk som käkar upp det. jag har det och sen jag fick mina växter att trivas har jag inte behöft hålla efter algerna alls.

                    just trådalger uppkommer ofta om man har mycket järn och lite annan näring. då skulle kno3 kunna hjälpa. det hjälpte mig, men jag har mycket växter... men med kno3 bildas det nog mer grönalger istället, och grönalger äter ansistrusar gärna.

                    bikarbonat innehåller kol som algerna kan tillgodogöra sig som gör att dom kan växa lite bättre än om det inte hade funnits.
                    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #85
                      Nu finns Catrin Samuelssons exjobb "Mineralization Rates of Organic Matter in
                      Freshwater Sediments when Different Electron Acceptors Dominate" som PDF:


                      T om med en färgbild på en jordslurry 8)
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Sleep
                        • December 2008
                        • 246

                        #86
                        10 år senare!... ÅKE! vart är du?
                        Mvh Glenn.

                        Kommentar

                        • Zombivarg

                          • December 2015
                          • 249

                          #87
                          Enormt givande tråd även om den har några år på nacken.

                          Jag skulle vilja veta om Nisse, Pelle och Miriam fortfarande är bäst att köra?
                          Jag har inte startat upp mitt akvarium än men är på väg. Kan jag använda dessa preparat fast det blir ett nystartat akvarium?
                          Fick uppfatningen att jag kan det men frågar för säkerhet skull hihi.
                          Har läst hela tråden och velat fram och tillbaka men kommit fram till slut att jag skulle vilja prova detta som defdac pratar om.

                          Men vart köper jag dessa pulver idag, dom flesta länkar jag varit inne på existerar inte längre tyvärr.

                          Kommentar

                          • tonpet
                            • February 2008
                            • 469

                            #88
                            Förmodar att du syftar på PMDD. Jag kör med detta och det växer så det knakar här.
                            Jag slutade med det ett tag och såg skillnad direkt. Enl. mina egna erfarenheter så är detta väldigt bra. Kan inte säga att det är bäst, då jag inte provat allt som finns.
                            Men det är absolut nått jag inte kan vara utan i mina kar. Billigt och väldigt bra enligt mig.
                            Jag köper härifrån : http://www.haack.se/pmdd/
                            Juwel Rio 300, Diskus
                            "Sluta vara den du var och bli den du är"

                            Kommentar

                            • Zombivarg

                              • December 2015
                              • 249

                              #89
                              Tack för den infon.
                              Där finns mycket roligt att läsa om PMDD så jag ska nog bli haj på detta också.
                              Undrar bara en sak, kan man ha PMDD i ett vanligt sällskaps akvarium?
                              Vill lyckas med mina växter den här gången och inte bara fiskarna.

                              Kommentar

                              • tonpet
                                • February 2008
                                • 469

                                #90
                                Självklart kan du det, oavsett var du kallar karet så behöver växterna rätt näring. Du kommer märka otrolig skillnad om du kör utan idag.
                                Juwel Rio 300, Diskus
                                "Sluta vara den du var och bli den du är"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...