Tofsalger kontra växtgödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mohlén
    • January 2004
    • 273

    #31
    Tjoho

    Det intressanta för mig just nu är inte Åke K´s växter utan min fråga är, hur mår dina firrar? Vad har du för fisk, lite bilder som bevis på ditt praktfulla kar!?

    Defdac din gamle räv, du har övertygat mig jag ska allt skaffa några Nisse", "Pelle" och "Miriam! Hehe

    Kommentar

    • Maya
      • November 2003
      • 1162

      #32
      *S* ja Nisse, Pelle och Miriam e inte dumma..... du e nog inte den sista han har lyckats övertyga..... jag var säkerligen inte den första iaf......
      Mvh M.
      Tänk att så lite... kan göra så mycket....
      Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
      Min hemsida om hoyor & pelargoner

      Tempora mutantur nos et mutamur in illis

      Kommentar

      • Mohlén
        • January 2004
        • 273

        #33
        Gör si gör så

        En snabb fråga bara såhär i etern. Vart kan jag enklast köpa Miriam och de andra pajsarn, hehe :P? Finns de på den lokala akvarieaffären tro eller måste jag beställa från typ www.pwss.nu eller www.hjortgatanszoo.se
        Senast redigerad av Mohlén; 05 January 2005, 10:09.

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #34
          Det intressanta för mig just nu är inte Åke K´s växter utan min fråga är, hur mår dina firrar? Vad har du för fisk, lite bilder som bevis på ditt praktfulla kar!?
          Nu vet jag inte om det är mitt kar du menar, men jag slänger ut en bild i vilket fall.



          Någonstans i mitten ligger det ett foto på mitt växtkar med gamla designen (eller rättare sagt obefintliga). Fiskarna är utbytta och en del växter är utbytta. . Men är det bara friska växter du vill se så tror jag nog att fotot duger.

          Har aldrig haft några problem med fiskarna som jag misstänkt pmdd för, däremot har jag överdocerat co2 efter flytt. Jag hade kallt räknat med samma kh trots att så inte var fallet. En läxa som kostade mig lite fisk. Idag går det 5 scalarer, 10 sterbai pansarmalar, 5 röda linjebarber, 1+3 cacaduaciklider, 6 siamesiska algätare och 20 ottocinclus i karet. Jag har inte haft dödsfall på länge, fiskarna leker och ser mycket friska ut.

          En snabb fråga bara såhär i etern. Vart kan jag enklast köpa Miriam och de andra pajsarn, hehe :P? Finns de på den lokala akvarieaffären tro eller måste jag beställa från typ www.pwss.nu eller www.hjortgatanszoo.se
          Hjortgatanszoo lade ner för länge sedan. PWSS har talat om att dom skall börja sälja pmdd, men jag vet inte hur det gått. Annars är det mest privatpersoner som säljer för hobbyns skull.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Maya
            • November 2003
            • 1162

            #35
            Kolla in denna tråden nånstans där i står det var du kan köpa Miriam & CO

            Mvh M.
            Tänk att så lite... kan göra så mycket....
            Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
            Min hemsida om hoyor & pelargoner

            Tempora mutantur nos et mutamur in illis

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #36
              Ang. Krause: Han tror att syre är skadligt i akvarier.

              Amanoakvarier och CO2-berikade akvarier som har oöverträffad tillväxt har syrenivåer långt över mättnadsgrad större delen av dygnet. Är syre något vi växtakvarister ska vara rädda för? Jag kan visa er tusentals akvarier som bevisar motsatsen - inklusive dina Fs fs.


              Likaså kan enligt mina egna undersökningar järnutfällning ske i de flesta akvariefilter, helt klart till följd av oxidationsprosseser (Krause, 1982a).
              Med en bra chelatering sker det mycket saktare än växternas upptag. Hade detta varit sant hade CO2-berikade snabbväxande växtakvarier inte kunnat existera.

              Jag fattar inte varför vissa växtakvarister är så anala med järn och reduktion av densamma. Ni får bevis på att ni får hög och fin reduktion av rost varje gång ni startar upp era lergeggamojjaakvarium med torv i bottnen. Torven tillsammans med leran skapar superfet redox som t ex i kombination med värmekablar skjuter det tvåvärda järnet rakt upp i vattnet med trådalgsodling som följd.

              Exakt var ser ni tecken på järnbrister hos era växter? Har ni någonsin upplevt järnbrister och dessutom fotograferat det?

              Av de tusentals bilder jag fått från växtakvarister speciellt i Sverige, men nu även runtom i världen, så är det sällan eller aldrig någon som uppvisar järnbrist. Däremot är kväve och kaliumbrister frekventa eftersom dessa ämnen faktiskt tas upp i så extremt stor mängd.

              Denna effekt uteblir vid intermittent filtrering, då man alltså regelbundet har filtret avstängt, t ex under natten. Då kan reduktionsprocesser ske i filtret som löser ut de här näringsämnena igen.
              Ja eller varför inte låta dom pågå dygnet runt i bottnen och aldrig pilla med filtermassan?

              Jag kan, trots syreövermättnad, hålla 0,2-0,1 ppm järnhalt en hel vecka vilket dessutom är den DOSERADE mängden - var försvinner mitt järn? Sätter det sig i filtret? Vad är det då jag mäter?

              Säkert är förfarandet endast användbart i vanliga sällskapskvarier med växter och ett rimligt antal fiskar, däremot inte i akvarier där fisk hålls i mycket stort anta.
              No shit Sherlock. Man kanske även ska tillägga att man ska ha nitritälskande fisk

              Ytterliggare förutsättningar skulle vara: ett från början rengjort filter, en inte för stor filtervolym, regelbunden in- och urkopplingsrytm, och framför allt, ett någotsånär tätt bestånd av växter.
              Här blir det lite mer intressant. Dom utgår ifrån ett rent filter som inte har någonting att reducera? Vad vinner man då på hela processen?

              Enligt den framgångsrike akvariefotografen Nieuwenhuzen (1982) tycks denna praxis inte vara helt ovanlig hos de holländska växtakvaristerna! Dock kan inte ens han avhålla sig från att utfärda en varning i enlighet med den "klassiska" akvaristikens läror!
              Ja varning för dom som gillar fisk. Död fisk ger dock mycket kväve och höga fina ammoniumnivåer 8)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Mohlén
                • January 2004
                • 273

                #37
                tjohoho :P

                Tropfrog, var inte ditt kar jag ville se. Jag vill se Åke K´s kar och se om hans fiskar lever eller är halvdöda. Hans växter är bara en bonus att få se, om de nu lever eller är rötna?!

                Tropfrog och defdac ni e ju gurus på detta ställe och jag har vetat de länge. Du behöver inte flasha med dina kar allt för mycke Tropfrog, jag vet redan att de är grymma! :P (lite väl mycke smörande men de var ju Jul för inte så länge sedan så det får slinka igenom)

                Kommentar

                • janne dansk
                  • June 2004
                  • 1740

                  #38
                  Ursprungligen postat av olarun
                  Hej!
                  Jag har problem med tofsalger, vilka börjar etablera sig på växtrötter, trädrötter, glasväggar mm. Hur kommer jag bäst tillrätta med detta problem? Jag har läst översikten på denna hemsida och börjat vidta åtgärder. Hur farligt är indirekt solljus? Akvariumet på 120 l står nära ett fönster och är övertäckt med ett tjockt tyg på förmiddagen då solen kan skina in i rummet. Vågar jag ge växtnäring eller riskerar jag ytterligare algpåväxt? Blev rekommenderad att använda amtras plant aquarium fertilizer. Är detta bra?Tofsalgerna är i princip de enda algerna som finns i akvariumet. Någon har sagt att om man får in tofsalger får man lära sig att älska dem för de försvinner aldrig. Är detta sant?

                  Till sist undrar jag om det är nödvändigt med all den kemi som det skrivs om i detta forum för att lyckas med sin hobby. Om ja, var får man bäst hjälp att komma igång (artiklar, böcker mm).

                  Tackar på förhand
                  Ola, nygammal akvarist
                  test mvh janne
                  Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                  Kommentar

                  • Maria - Sjöjungfru

                    • January 2004
                    • 4236

                    #39
                    Du behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".

                    Nisse-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

                    Pelle-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

                    Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

                    När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".

                    Ingen kemi, bara tre väldigt ofarliga och väldigt billiga pulver.
                    Underbart!! Nu börjar till och med en amatör som jag förstå vad det handlar om, väldans sugen på att börja expremitera!!!
                    Maria - Sjöjungfru

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #40
                      Nu börjar till och med en amatör som jag förstå vad det handlar om, väldans sugen på att börja expremitera!!!
                      Ja för tusan! Det är inte svårare än att klämma ut trefärgers tandkräm på tandborsten På´t bara!
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • M.W
                        • November 2002
                        • 393

                        #41
                        Ytterliggare förutsättningar skulle vara: ett från början rengjort filter, en inte för stor filtervolym,
                        Vad händer om filtervolymen är "för stor"?? Dör fiskarna av den gucka av döda bakterier som kommer ut.. Vad "ska" det vara för storlek på ett filter som passar t ex 100 liter?
                        If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                        Min blog
                        PlantSwap

                        Kommentar

                        • Ria
                          • September 2004
                          • 84

                          #42
                          [/quote]

                          Du behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".

                          Nisse-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

                          Pelle-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

                          Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

                          När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".

                          Ingen kemi, bara tre väldigt ofarliga och väldigt billiga pulver.
                          [/QUOTE]

                          Är ingen kemist,men är villig att lära mig :o

                          Är det någon "bäst före datum" på groggarna man blandar,eller stoppar dom hur länge som helst ? Tänkte närmast på blandningarna du anger, dom blir ju ganska stora.

                          Du skriver oxå "Dosera 10 ml per 100 liter vatten vid varje vattenbyte" Är de oavsett mängd vatten du byter ?

                          Mina växter mår väl inte allt för dåligt,men det är ju bra om man får dom att trivas lite bättre Har provat lite olika växter,men den enda som verkar trivas är en "Bacopa" växt.Byter alltifrån 1/4 till 50 % vatten per vecka.

                          Tacksam för svar

                          P.S Är på väg att beställa från "granholmarna" men vill veta ovanstående först.
                          Senast redigerad av Ria; 06 January 2005, 21:25.
                          "Man kan aldrig nöja sig med att krypa när ens drift är att flyga"

                          Kika in på min site Skalet.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #43
                            Ursprungligen postat av Ria
                            Är det någon "bäst före datum" på groggarna man blandar,eller stoppar dom hur länge som helst ? Tänkte närmast på blandningarna du anger, dom blir ju ganska stora.
                            Nope, mikrogödning ska man väl iofs försöka hålla mörkt så inte UV-strålningen sabbar chelateringen.

                            Men en halvliter är väl inte så "stort"?

                            Du skriver oxå "Dosera 10 ml per 100 liter vatten vid varje vattenbyte" Är de oavsett mängd vatten du byter?
                            Ja, en sk fulldospuls för hela akvarievolymen oavsett vattenbytesstorlek.

                            Grejjen är att när dina växter börjar få alla näringsämnen dom behöver/inte är begränsade av något enstaka näringsämne kommer dom börja ta upp näring så att du under nästan alla förhållanden har alldeles för låga näringsnivåer inför nästa vattenbyte ändå - dvs ingen risk för "övergödning".

                            Kör du CO2 och någorlunda bra belysning kommer du tvärtom behöva häva ner fler fulldospulser under veckan om du inte ska svälta ihjäl växterna.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Ria
                              • September 2004
                              • 84

                              #44
                              Kör du CO2 och någorlunda bra belysning kommer du tvärtom behöva häva ner fler fulldospulser under veckan om du inte ska svälta ihjäl växterna.
                              Tack för snabbt svar.

                              Jag kör ingen CO2 och har "bara" orginal belysningen på mitt RIO 240 kar,tycker det räcker ganska bra ändå.

                              Var för jag egentligen tog upp detta är att jag (trots 20 år till/och från akvarie körande) alltid haft svårt för växter,men har ju aldrig heller gett dem någon "extra kick" .

                              ses o hörs
                              "Man kan aldrig nöja sig med att krypa när ens drift är att flyga"

                              Kika in på min site Skalet.se

                              Kommentar

                              • Mohlén
                                • January 2004
                                • 273

                                #45
                                Bara TMG?

                                Om jag endast får tag i TMG=Tropica Mastergrow kan jag då hälla i detta? Eller skall man endst ha alla tre ämnena, KNO3 & KH2PO4 också?
                                Vad blir effekten med endast TMG i karet?

                                Tacksam för svar, i detta kemidrabbel e jag en fullständig nybörjare!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...