Credo total gödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chevelle64
    • February 2004
    • 58

    Credo total gödning

    Hej köpte en flaska credo total gödning o undrar nu om den e någe bra. Akvariehandlaren rekomenderade den då han använt den sen 70-talet med bra resultat.

    innehållet är följande:NH2NO3,KNO3,MgSO4,7 H2O, NaH2PO4, 2 H2O,Fe,MnSO4,H2O,H3BO3,CuSO4,5 H2O,ZnSO4,7 H2O,Na2MoO4,2 H2O.
    enligt innehållsförteckningen. vet inte varför vissa ämnen står med 2ggr.

    Nån som vet (defdac)?
  • M.W
    • November 2002
    • 393

    #2
    Kolla den här tråden
    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14995
    If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

    Min blog
    PlantSwap

    Kommentar

    • chevelle64
      • February 2004
      • 58

      #3
      hm det va inte mycket till hjälp. inlägget var över 1 år gammalt o ingen verkade ju då veta så mycket om den gödningen mer än att företagets hemsida inte var så seriös.

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #4
        chevelle64: finns det några uppgifter på mängden av de olika ämnena, utan det är det nog ganska svårt att uttala sig.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • chevelle64
          • February 2004
          • 58

          #5
          nej tyvär finns det inte det. Det enda man vet är ju att det ämne som det är mest av står först i innehållsförteckningen o sen i sjunkande ordning.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Eftersom den innehåller ammoniak (NH2) som blir till ammonium (NH4) borde det även bli en nitritspik varje gång man göder med den.

            Borde vara lätt att testa med ett nitrittest.

            Det växtakvarister oftast söker är stabilt låga ammoniumnivåer eftersom ammonium får alger att börja producera sporer (utöver även ger nitritspikar som fiskar mår dåligt av).
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • chevelle64
              • February 2004
              • 58

              #7
              Om jag beställer PMDD beståndsdelarna av jocke finns det då någon snäll person som kan ge mig recepten på blandningarna o ca: hur mycket jag ska dosera till mitt 220l

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Enklast är att göra tre gödningar i tre halvlitersflaskor.

                1) Mikrogödning med 7 krm NutriSipulver. Fyll upp med kranvatten, skaka rejält och vänta ett tag innan dosering. Grumligheten ska försvinna och blandningen ska bli fint klar och pissfärgad. Dosera 10 ml per 100 liter.

                2) Makrogödning 1 som består av 7 tsk KNO3. Fyll upp med kranvatten och skaka. Dosera 10 ml per 100 liter.

                3) Makrogödning 2 som består av 4 krm KH2PO4. Fyll upp med kranvatten och skaka. Dosera 10 ml per 100 liter.


                Ett vanligt sätt att göda är genom "Estimative index"-metoden som uppfunnits av Tom Barr. Man gör ett stort vattenbyte i veckan (>50%) som resettar näringsnivåer och därefter göder man för hela vattenvolymen och ser till att CO2-nivån är bra.

                Allteftersom veckan fortskrider så fulldospulsar du fler gånger, förutsatt att CO2-nivån är bra, när växterna minskar sin bubbelutveckling.

                Repeat until Shun.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...