Växtgödningsstrategi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulf P
    • March 2002
    • 1615

    Växtgödningsstrategi

    Som nybliven växtakvarist kör jag full fart med co2 + TMG + KNO3 + KH2PO4 och allt är frid och fröjd, växterna bubblar.

    Det jag märkte dock var att växterna slutade bubbla efter 2 dagar så jag slog i mer KNO3 och drog igång bubblandet igen.

    fråga:
    -Vilken strategi ska man ha, dvs, ska man enbart ge gödning en gång i veckan efter vattenbytet och sedan låta det avta eller är det rätt att "fylla på" under veckan ?

    -Hur brukar ni experter göra under en vanlig vecka ?

    //Uffe
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det låter ju som du verkligen lyckats med en perfekt runda med "Estimative index"-metoden (stort vattenbyte med fulldospulser under veckan såfort det slutar bubbla).

    Och det är inte så mycket mer till den metoden än du nu upptäckt själv. Man gör ett stort vattenbyte en gång i veckan och fulldospulsar direkt efter vattenbytet och sedan senare under veckan när det blir sämre bubbel förutsatt att CO2-nivån är bra. Har du tokmycket ljus med perfekta CO2-nivåer kan det blir en fulldospuls per dag - vissa kör t om dubbel fulldospuls per dag.

    Sålänge CO2-nivån är perfekt kan du göda dig trött utan risk för alger eftersom sålänge växterna garanterat har näringen i ickeorganisk form (KNO3 och KH2PO4) så kommer dom vara glada. Man hovrar hela tiden över deras behov, istället för under.

    That's it.

    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Ursprungligen skickat av defdac
      Man hovrar hela tiden över deras behov, istället för under.
      Just detta hade jag otrooooligt svårt att få in i pallet, nu efter massor av missöden så har jag lärt mig

      Hade för lite fosfat fick prickalger
      Hade för lite nitrat fick cyano
      Hade för lite nitrat i förhållande till micro och fick trådisar
      Hade för lite co2 och fick massor av vanliga gröna alger

      Tycker dock att alla missöden är skoj såhär i efterhand, har ju lärt massor av det.
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ja det är oerhört svårt för fiskakvarister att inse vikten av att alltid kunna garantera fina nivåer av nitrat och fosfat. Att hela tiden ligga på övergödningsnivåer istället för på fisens mosse.

        Tom Barr beskriver det jäkligt bra i sin kväveartikel i nyaste TAG. Jag har sammanfattat det väldigt kortfattat:
        http://defblog.akvarie.net/permalink/1478.html

        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Ulf P
          • March 2002
          • 1615

          #5
          okej, men ska jag alltid ge en ny fulldos av både KNO3 + KH2PO4 mitt i veckan, eller är det ok att bara fylla på med KNO3 mitt i veckan eftersom detta förbrukas mest ?



          //Uffe

          Kommentar

          • mgrant
            • July 2003
            • 475

            #6
            När du fulldos pullsar bör du göra det med alla näringsämnen dvs KNO3 + KH2PO4 och micro (TMG)

            /Marcus
            Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
            Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

            Kommentar

            • Ulf P
              • March 2002
              • 1615

              #7
              Vad händer då om man har ett kraftigt överskott av KH2PO4 i vattnet efter andra dosen mitt i veckan eftersom KNO3 förbrukas mest, blir det inte risk för alginvasion ?

              -Om jag inte missminner mig nämnde defdac någongång innan att det var just förhållandena mellan KNO3 och KH2PO4 som var det viktigaste ?

              Eller är jag ute och cyklar ?
              //Uffe

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Vad händer då om man har ett kraftigt överskott av KH2PO4 i vattnet efter andra dosen mitt i veckan eftersom KNO3 förbrukas mest, blir det inte risk för alginvasion ?
                Överskott av makroämnen leder inte till algodling - speciellt inte om fosfatet är i kemisk form och inte uppbunden i organiskt material. Tvärtom kommer du få kämpa att hålla dessa värden uppe, och såfort din burk blir begränsad av fosfat eller främst nitrat så kommer algerna börja krypa fram.

                Tvärtemot myten om fosfat.

                Det ämne man ska vara rädd för är Ammonium. Det är det ämnent som får igång alger och en växtakvarists största intresse är att Ammoniumnivåerna hela tiden är stabilt låga.

                Med hög fosfathalt så kommer kväveupptaget hos växterna hela tiden vara stort, och därmed kommer allt ammonium hela tiden antingen gå direkt in i växterna eller omvandlas i sitt stora biologiska filter. Detta leder till "ammoniumstabilitet" som får algerna gå i ide.

                I det läget kan du dynga på med hur mycket KNO3 och KH2PO4 du vill utan att du märker någon algutveckling - bara växterna inte är begränsade av något annat. Den vanligaste och hemskaste begränsningen är kolbegränsning pga för lite CO2, och den näst hemskaste är kvävebegränsning pga för lite KNO3.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Sålänge CO2-nivån är perfekt kan du göda dig trött utan risk för alger eftersom sålänge växterna garanterat har näringen i ickeorganisk form (KNO3 och KH2PO4) så kommer dom vara glada. Man hovrar hela tiden över deras behov, istället för under.
                  Jag skulle även vilja slå ett litet slag för s t a b i l i t e t.

                  Jag brukar ibland pyssla med diverse stolleprov för att mäta/testa med ändrade förhållanden i karet. Nästan samtliga av dessa övningar har resulterat i kisel- och grönalger. Någorlunda jämn CO2, måttlig överdosering och jämna vattenbyten har inneburit kanonvatten för mig - utan alger.
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • Ulf P
                    • March 2002
                    • 1615

                    #10
                    kalas, tack för hjälpen även denna gång boys.

                    -Man lär sig så länge man lever !


                    //Uffe

                    Kommentar

                    Arbetssätt...