Algbekämpning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fija

    Algbekämpning

    Jag har en alg i mitt akvarium som ingen av mina fiskar tar. Det är små korta mörkgröna tofsar. Jag har amanoräkor och ancistrus som tar alger men inte just den sorten.
    Finns det någon fisk som tar den? Vill helst inte använda starka algmedel och är mest nyfiken på vad det är och så.

    mvh

    // Fija
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2

    Låter som BBA, jag får det i mitt diskuskar om jag överdoserar TMG...

    Skriv vad du göder med så skulle det kanske kunna gå att ge en liiite bättre diagnos.

    Alger försvinner oftast automatiskt när gödningen justeras.
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • Fija

      #3
      Jag göder inte alls, för när jag har gjort det så blir det alginvasion och jag tycker hela balansen störs i akvariet. Har inte så många fiskar heller just nu så det är ett mysterium det här.

      Men BBA, är det samma som svarta tofsalger?

      Det är ju inga stora mängder men det är ju alltid intressant att veta vad det är för något.

      mvh

      // Fija

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ursprungligen skickat av Fija
        Jag göder inte alls, för när jag har gjort det så blir det alginvasion och jag tycker hela balansen störs i akvariet. Har inte så många fiskar heller just nu så det är ett mysterium det här.
        Toffsalger på växter tyder på för låg kvävehalt. Kväve får normala akvarier från fiskar och växter tar in kväve i mycket stora mängder, medans alger som vanligt klarar sig med betydligt mindre, pågränsen till omätbara nivåer av näringsämnen jämfört med växter.

        Det som händer när du får mer alger när du göder med en vanlig akvariegödning är att du inte häller ner någon näring som växterna faktiskt behöver (makroämnen, t ex kväve, fosfor, kalium, kol) utan bara spårämnen som redan finns (järn, zink, koppar osv).

        När växterna är begränsade av något näringsämne så slutar dom växa och fotosyntetisera, och eftersom algerna aldrig är näringsbegränsade så kan dom ta in den gödning du häller ner, men inte växterna eftersom den inte innehåller det dom behöver mest.

        Vi växtakvarister fixar NPK med KNO3 och KH2PO4 och kol (C) från CO2.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Fija

          #5
          Fast den sitter på roten och inte på växterna, fast det kanske inte spelar nån roll. Kanske blir bättre nu då när jag har köpt fler fiskar om det är från dem kvävet kommer, fast guldguramihonor hade de inte hos odlaren eller i de 2 akvarieaffärer jag var i...

          mvh

          // Fija

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Aha, om det bara är en toffs på en rot så skulle jag inte oroa mig överdrivet mycket.

            Även om du rätar upp bättre förhållanden i akvariet så kommer toffsarna tyvärr sitta kvar. Bara att dra upp ärmarna och skrubba bort dom när du ser dom och hoppas att den större fiskmängden kommer gynna vanliga grönalger istället.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Fija

              #7
              Ja, de stör inte så mycket, så få som de är nu ser de rätt häftiga ut. Räkorna rensade upp alla de andra algerna rätt bra.

              mvh

              // Fija

              Kommentar

              • HQI
                • November 2004
                • 207

                #8
                [quote]Ursprungligen skickat av Fija
                Ja, de stör inte så mycket, så få som de är nu ser de rätt häftiga ut. Räkorna rensade upp alla de andra algerna rätt bra.

                mvh

                // Fija
                Är det blågröna tofsalger,så är det bara att skrubba. Lite nyfiken på räkorna,äter de trådalger också? Är det Amano-räkor, eller? Mvh:
                HQI

                Kommentar

                Arbetssätt...