Vita blad på växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    Vita blad på växter

    Min hygrophylas nya blad är alldeles likbleka - riktigt läskigt. Det är bara små spottar med grönskan på dessa blad, resten ser väldigt dött ut. Samma sak är det med bacopan. Detta måste tyda på någon sorts näringsbrist, men vilken - för lite kväve, fosfat eller järn? Jag göder med PMDD, CO2 och Dupla plant (dayly fertilizer).
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #2
    Det brukar vara järnbrist som gör att bladen vitnar.

    Här är lite mer info och bilder:
    http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=193
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • Z_Lawer
      • September 2004
      • 333

      #3
      Underbart, tack! Tack för bra länk rent allmänt också!
      Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Om det är dom äldre bladen ner mot bottnen låter det snarare som både kväve och kaliumbrist.

        Om det däremot är dom nya bladen som är bleka är det som NE säger järnbrist, men om du använder någon gödning från Dupla ser jag det som högst otroligt. Tyskarna ligger hopplöst efter vad gäller växtgödning.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Z_Lawer
          • September 2004
          • 333

          #5
          Jaha, på det viset. Tack! *sparar infot i ett word doc igen* Jo, jag har två små flaskor med något som heter "Dupla Plant 24", vilket enligt beskrivningen på kartongen skall vara:

          "Daily fertilizer for all aquarium plants. Provides replenishment of rapidly consumed nutrients. Specifically iron and trace element active. 50 ml drop bottle = 1000 drops = sufficient for 50 000 litres"

          Jag använder detta istället för TMG (för Duppla Plant ser också ut att innehålla mest järn). Enligt anvisningarna skall man droppa en droppe per 50 liter vatten varje dag, vilket jag också gjorde (5 droppar för mitt 250 liters kar) utom över julhelgen då jag var bortrest. På dessa bara två dagar som jag var bortrest har de allra nyaste skotten blivit likbleka med bara lite lite grönt här och var. Måste nog vara järnbrist, för jag hade hällt i en fulldospuls med PMDD strax innan jag reste bort, och PMDD förbrukas väl inte så snabbt som järn. Eller?
          Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

          Kommentar

          • NE
            • January 2004
            • 1549

            #6
            Växterna behöver alla näringsämnen om mågot saknas hjälper det inte att allt det andra är ok.

            Näringsnivåerna ska vara ungefär såhär:

            C 30 ppm
            K 20 ppm
            N 10 ppm
            P 0,5 ppm
            Fe 0,1 ppm

            Om man har dessa värden kommer ämnena att behöva fyllas på ungefär samtidigt (viss intrimning kan behövas).
            /Niklas

            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              "Daily fertilizer for all aquarium plants. Provides replenishment of rapidly consumed nutrients. Specifically iron and trace element active.
              Det är detta jag menar med att tyskarna ligger hopplöst efter. Dom tror att mikronäringen går åt snabbare än makronäringen.

              På dessa bara två dagar som jag var bortrest har de allra nyaste skotten blivit likbleka med bara lite lite grönt här och var. Måste nog vara järnbrist,
              Ja bleka nya skott är mikrobrist (t ex järn), och isåfall betyder det att Duplas prylar inte har chelatering eller på något annat sätt förstörs i akvariet, för mikrobrister får man kämpa hårt för att uppnå.

              för jag hade hällt i en fulldospuls med PMDD strax innan jag reste bort, och PMDD förbrukas väl inte så snabbt som järn. Eller?
              Helt fel. Makroämnena i PMDD (KNO3 och KH2PO4) förbrukas i ca 100 ggr större mängd än mikroämnena (järn) som du ser i NE:s tabell.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...