bubbel i budgetkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kullager
    • October 2004
    • 36

    bubbel i budgetkar

    Nu har jag satt dit min extra belysning över karet. och det tog inte många minuter inann det började komma små små bublor från mina Cryptocoryne , och nu har det bubbla från mina anubier.
    Det är ett riktigt budgetkar. Men skam den som ger sej. Det går att få växter att trivas utan att slänga ut tusentals kr.
    Nu får jag säker en massa arga mail men det kan jag ta. Det är ju JUL imörn...............
    Ska försöka fixa en film , men det är små bubblor så det kan bli svårt att se dom.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Om du får bubblor av anubias så har du lyckts med något som jag själv aldrig har lyckats med. Visst kan man få växter att trivas med små medel, men att få anubias att fotosyntera så att det bildar bubblor tror jag inte på. När bytte du vatten sist?
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Kullager
      • October 2004
      • 36

      #3
      Får väll läga ut en film som visar detta då.
      Jag bytte vatten i måndags.

      Kommentar

      • Kullager
        • October 2004
        • 36

        #4
        Nu är filmen färdig.
        http://home.tiscali.se/kullander/bubbel.avi
        Bara för att man är nybörjare betyder inte det att man är dum i h*****t.
        Om jag inte ser rätt så bubblar min anubies. Mycket konstigt eller topfrog.

        Kommentar

        • Mathias-D

          • December 2002
          • 1122

          #5
          Ja nog såg det ut att bubbla alltid.... vad har du för rör??

          Kommentar

          • Kullager
            • October 2004
            • 36

            #6
            Ett auqa-glo och två 11w lysrörslampor. Men karet är bara 30cm djupt. och endast på 60 L
            Petflaska med jäst och syresten som utblås.
            göder med kno3 k2so4 och Amtra (köpt på zooaffären)
            Riktigt budgetkar, så få ser hur länge det bubblar.Men det är strunt samma för jag ville bara att det skulle bli ett fint och grönt akvarium.
            Tyvär så finns det många bessewissar på detta forum som tycker om att tracka dom som är nya inom denna roliga hobby.

            Kommentar

            • Mathias-D

              • December 2002
              • 1122

              #7
              Om du tänkte på Tropfrog så tror ja inte han mena nått illa..jag har inte sett en anubias bubbla nån gång. anledningen är väll att dom har så råbusta blad?

              Kommentar

              • M.W
                • November 2002
                • 393

                #8
                Jodå, dom kan bubbla. Jag har nyligen skaffat en likadan som Kullager har (tror jag) =D och den bubblar fint.
                If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                Min blog
                PlantSwap

                Kommentar

                • Mathias-D

                  • December 2002
                  • 1122

                  #9
                  vad är det du skaffat en likadan??

                  Kommentar

                  • M.W
                    • November 2002
                    • 393

                    #10
                    En Anubias förstås, vad trodde du?
                    If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                    Min blog
                    PlantSwap

                    Kommentar

                    • Mathias-D

                      • December 2002
                      • 1122

                      #11
                      jaha, trodde du menade gödning lr lysrören

                      Kommentar

                      • Kullager
                        • October 2004
                        • 36

                        #12
                        M.W
                        Riktigt snyggt kar. Imponerad.
                        Hoppas att det blir bra efter rensningen.

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Bara för att man är nybörjare betyder inte det att man är dum i h*****t.
                          Jag antar att du menar huvudet. Jag antar vidar att du menar mitt inlägg tidigare i denna tråden. I såna fall får du nog visa mig mer exakt var jag har skrivit att någon är dum i huvudet.

                          Om jag inte ser rätt så bubblar min anubies.
                          Nä du, den köper jag inte. Din anubias bubblar bara om du har rätt. Om du inte ser rätt så bubblar den inte alls. Om jag ser rätt så bubblar den faktiskt.

                          Mycket konstigt eller topfrog.
                          TROPFROG!!!

                          Mycket riktigt. Om det är så att den bubblar så är det mycket ovanligt och till viss del konstigt med tanke på att anubias har så tjocka blad. Jag har haft alla växter i karet att bubbla sammtidigt i mitt kar utom anubias, så det verkar klart ovanligt.

                          Undantaget är när den har små skador, då bubblar alla växter. Men anubias mindre än andra.

                          Tyvär så finns det många bessewissar på detta forum som tycker om att tracka dom som är nya inom denna roliga hobby.
                          Nja, det där tycker jag faktiskt känns som ett påhopp. Om det är mig du menar så ber jag om ursäkt om jag stött på någon öm punkt. Min avsikt har aldrig varit att tracka någon, nybörjare eller ej. Jag vill att så många som möjligt skall hitta till denna givande och roliga hobby. Om jag kan ge dom hjälp på vägen så gör jag gärna det, missuppfattas jag så får man ta det på vägen.

                          Men lite undrar jag om det fanns någon som helst möjlighet att inte bli anklagad för påhopp då du tydliugt visar i ditt första inlägg att det är just vad du förväntar dig:

                          Nu får jag säker en massa arga mail men det kan jag ta. Det är ju JUL imörn...............
                          Jag har i vilket fall inte stått för dom arga mailen i denna tråden, har du?

                          GOD JUL
                          Magnus

                          min zoon

                          Kommentar

                          • Kullager
                            • October 2004
                            • 36

                            #14
                            Hejsan alla goa akvarie-nissar.
                            Min jäst har nu nästan slutat att verka så nu är det inge bubbelkvar. Hoppas att jag inte trampat på för många tår. Men jag skriver och säjer alltid saker rakt ut. Sån är jag. Misstycker ni syn.
                            Min bakgrund till att jag skrev det där om agra mail. var det att jag . Ville ha tips om min anlägning i ett anat ämne och där sa dom att det inte skulle funka. Så jag blev överaskande glad när det började bubbla.

                            Kommentar

                            • Kitty
                              • December 2004
                              • 50

                              #15
                              Hej!
                              Undrar lite om det där med petflaska och jäst....Varför har man det och kan man ha det till växterna om man har fisk i karet?
                              vad är en PDM eller vad det hette, nåt man skulle ha till växterna, jag fattade det som att det är nåt man har på botten kanske under sanden???
                              Mvh Newbi
                              Kör så de` ryker!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...