co2 tub + påsättning :-)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Brandfirmorna får inte sälja tuber som inte funkar som släckare med dess röda färg. Därav omlackningen.
    Min är inte heller omlackerad, däremot var dom nogranna med provtryckningen.

    Dessutom skulle jag inte tveka att skruva av regulatorn vid eventuell brand och använda den som brandtub 8)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Adnan_
      • November 2004
      • 126

      #17
      Defdac, det borde du passa dig för, utan ett munstycke som regulerar trycket något kommer du troligtvis bara skada dig själv, fullrulle på en tub tryckt till ca 80 bar... ja vad som händer då? Den kommer fara med en jävla fart igenom 2-3 gipsväggar i motsatt riktning om du öppnar fullt... Kul att stå bakom då...
      remember kids det är inga leksaker.
      63 L - Guppy, Ancistrus
      240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
      720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
      Min zoon

      Kommentar

      • Ulf P
        • March 2002
        • 1615

        #18
        Ursprungligen skickat av MagicFingers
        650:- tryckt och utan stigarrör i gbg.
        Ahh Göteborg... trevliga människor, billiga akvarium och nu också billiga tuber.. måste vara paradiset att bo där ?
        //Uffe

        Kommentar

        • M.W
          • November 2002
          • 393

          #19
          Ursprungligen skickat av Adnan_
          Defdac, det borde du passa dig för, utan ett munstycke som regulerar trycket något kommer du troligtvis bara skada dig själv, fullrulle på en tub tryckt till ca 80 bar... ja vad som händer då? Den kommer fara med en jävla fart igenom 2-3 gipsväggar i motsatt riktning om du öppnar fullt... Kul att stå bakom då...
          remember kids det är inga leksaker.
          Att inte jag flög runt när jag öppnade min flaska som hade ca 150 bar i sig... och för den delen så har jag släckt bränder på jobbet ett antal gånger med kolsyresläckare och dom är ju inte strypta, det är bara en slang till snötratten. Däremot om du slår bort hela kranen på tuben då blir det åka av =)
          If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

          Min blog
          PlantSwap

          Kommentar

          • Ulf P
            • March 2002
            • 1615

            #20
            Det slog mig nu att det var en 9kg tub dom skulle ha 1500:- pix för...
            -Då kanske det inte var så dyrt iallafall ???

            //Uffe

            Kommentar

            • Guz
              • December 2004
              • 12

              #21
              En liten fråga.

              Jag var ute på tippen häromdagen och slängde lite gammalt julpapper mm. Frugan hade kört slut på en hårsprejstub så jag gick in med den på avd. för "brandfarliga" saker. Dröm om min förvåning när där stod 2 st. tillsynes sprillans släckare! Bägga fulla och utan en skråma.

              Det visade sig vid hemkomsten att den ena var en pulver släckare (6 kg tror jag). Den andra var storleken mindre (3-4 kg?) kolsyra.

              Nu till min fråga, kan man blåsa ur pulversläckaren och tvätta ur den och konvertera den till en kolsyresläckare?

              Tänkte spara den lilla till mitt nya 240 liters (under konstruktion) när bef. Nisso elektrolys CO2 tagit slut. Måste jag öppna kranen för att få på en ny regulator med reduceringsventil?

              Den stora pulversläckaren överväger jag att sälja under forumet för detta.

              /Gus

              /Gus

              Kommentar

              • NE
                • January 2004
                • 1549

                #22
                Pulversläckare går ej att konvertera, co2 behållare är högtrycksbehållare som endast är godkända för detta.

                För att få fylla på co2 ska tuben vara provtryckt senast -99 (är inte 100% säker på året, innan detta var det inte godkänt att återfylla utan provtryckning), då förändrades provtryckningsreglerna, sedan ska det göras var 10'e år.

                Rekomenderat är att stigröret tas bort detta brukar då göras i samband med provtryckning, vissa här på forumet påstår att det fungerar lika bra även med stigrör (OBS! jag har ej någon egen erfarenhet av detta).

                Regulatorn skruvas på ventilen som bör sitta på tuben.
                /Niklas

                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                Kommentar

                Arbetssätt...