Växtproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrik10c
    • January 2004
    • 26

    Växtproblem

    Jag är ingen hejare på det här med växter, men det har funkat OK fram till nu. Jag har ett 180l och brukar byta ca 30% varannan vecka och tillsätter då 10ml TMG. Av olika anledningar belv det inte bytt under en längre period. Nu har jag återigen bytt ett par gånger som tidgare, men det är som att vattenpesten slutat växa. På vissa plantor sitter nya blad väldigt tätt och plantan smalnar av mot toppen. Det är som att längdtillväxten inte sker. På vissa plantor är bladen mot botten väldigt korta medan bladen som sitter längre mot ytan är längre. Det är som att något fattas. Vad kan detta bero på?
  • Shagrat
    • September 2004
    • 335

    #2
    tmg i sig innehåller inte det kväve och fosfor som krävs, men detta kan man få genom att ha i KNO3 och K2PO4. Dessutom behöver växterna kol för att kunna växa.
    Men, det att växterna växer sig tätare närmre ytan och får större blad, kan bero på att de får bra ljus vid ytan.
    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
    Min zoon

    Kommentar

    • henrik10c
      • January 2004
      • 26

      #3
      De som för små täta blad är konstigt nog inte nära ytan. Det som jag tycker ät konstigt är att det växt så det knakat tidigare, endast med tillsats av TMG.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Under perioden med mindre näringstillgång så fick du mindre bladstorlek och när du sedan började göda igen så blev de nya bladen åter längre igen - växten får "Barbapappautseende".

        Du har upplevt en period av "stunting", tillväxtstopp, och då blir växten ofta en förminskad variant av sig själv, dvs mindre blad och kortare mellan bladen.

        Det låter dock som allt redan är påväg åt rätt håll.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • henrik10c
          • January 2004
          • 26

          #5
          Tack för era svar! Jag vet att det finns olika trådar om detta men jag har svårt att överblicka det och vill ändå fråga: Är KNO3 och K2PO4 något jag borde tillsätta? Har bara "enkla" växter. Det påpekas ju ibland (se ovan) att växter behöver kol. Hur tillgodoser man det?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Svårt att svara på utan att veta mer om burken (hur mycket växter och antal liter och antal lysrörswatt)

            Har du normalt med ljus, mätta och fiskar och inte kör med CO2 så brukar det räcka fint med TMG. Du verkar ha hittat precis den TMG-gödningsnivå som är lagom för din burk - så det är inte bra om du slutar göda eftersom du då kommer få tillväxtstopp som även brukar innebära mer alger.

            Det är främst när man börjar trycka ner väldigt bra CO2-nivåer och mycket ljus som växterna snabbt kommer bli näringsbegränsade av makroämnena du får från KNO3 och KH2PO4 och som inte finns i TMG.

            Så det beror lite på vilken tillväxtnivå du vill lägga dig. Det är ganska få (växtnördar) som går igång på tokbra tillväxt - de flesta normala akvarister tycker bara det är jobbigt att riva ur "ogräs".
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • henrik10c
              • January 2004
              • 26

              #7
              Karet är på 180l. Växterna jag har är vattenpest och en cabombaliknande växt. Jag har två Aquarelle lysrör (30W), det ena med reflektor. Kanske helt tokig belysning? Är det så mycket ljus att växterna kan bli näringsbegränsade av makroämnen?

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Kanske helt tokig belysning? Är det så mycket ljus att växterna kan bli näringsbegränsade av makroämnen?
                0,33 aquarellewatt/liter tycker jag låter mycket rimligt i en icke-CO2-burk.

                Om dom kan bli makrobegränsade beror på hur mycket av dina växter du har. Har du 2 stängslar Cabomba och några stängslar vattenpest men bra med fisk och försiktiga vattenbyten tvivlar jag på det.

                Har du däremot så tjockt med växter att du inte kan se bottnen uppifrån och fiskarna har svårt att ta sig fram så kommer nog växterna vara konstant begränsade av alla näringsämnen.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...