Utrensade växter kom tillbaka!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    Utrensade växter kom tillbaka!

    När jag startade upp mitt kar (igen) för ett par år sen gick det rätt åt h-e med alger och dålig tillväxt osv. Till min stora glädje hittade jag Zoopet på nätet och började läsa om gödning o ljus o CO2 och allt det och gick igång med att få ordning på karet. Ut med gamla skabbiga algövervuxna växter och in med nya tjusiga.

    Nå, nu då det växter så det knakar har jag upptäckt att det plötsligt dyker upp Lilaeopsis brasiliensis (gräs) och cryptocyrone och nån annan planta som jag ju faktiskt rensat ut och slängt. Tydligen har det legat nån bit rot kvar i gruset och nu kommer de tillbaka. Fina, algfria och kraftfulla! Fantastiskt kul. Riktiga överlevare.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Jag har, iofs medvetet, lyckats rädda "utdöda" växter.
    Hade stora "fina" H.Siamensis som inte mådde något vidare efter att jag varit borta i 5 veckor. Sparde änndå 4st stammar utan bald. Nu har jag 2 stora plantor, 40 cm höga, och två mindre som är på "in gående".
    Nästa "räddnings projekt" är en liten stam H.difformis som har ett litet blad på 4mm.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Räddningsprojekt är kanonkul =) Att få se en liten pyttebit av en växt bli ett stort ståtligt buskage är lite magiskt.

      Det coolaste i den vägen är min Stora Monoseleniumklump som började som några förvirrade pyttebitar insnärjda i nålgräset.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • cecilia
        • January 2003
        • 754

        #4
        Sitter här och tittar lite förnöjt på ett gäng stora fina Hydrocotyleblad som härstammar från 2 centimeterlånga stambitar. Dessa "räddades" vid en filterrengöring och placerades i en salladsburk med såjord & vatten. Jag har haft emerst växande Hydrocotyle på fönsterbrädan förut, men den angreps av sködlöss och gick inte att rädda. Samma sak hände med Hygrophila - det verkar som om vattenväxter har dåligt skydd mot landparasiter.
        Mvh Cecilia

        Kommentar

        Arbetssätt...