Jätteamazon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mulleboll
    • November 2004
    • 8

    Jätteamazon

    hej.
    jag har en jätteamazon, ett gäng jättevallisnerior och en del andra växter i mitt 540-liters... vallisneriorna har sett rätt risiga ut ett tag, men har börjat återhämta sig.
    dock dör amazonen på ett väldigt underligt sätt - bladen blir gulaktiga och nästan genomskinliga (man ser trådarna/nerverna i bladen) och så skapas hål på bladytan.
    jag är ganska negativ till växtnäring eftersom det så lätt skapar alginvasion - ngn som har tips på vad man kan göra och vad som händer med amazonen?
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    OJ, det är när växterna inte får näring man får alger inte tvärt om. Om du har fått alger av gödning så beror det förmodligen på att du inte har haft tillräckligt med kväve i karet. Byter ganska så mycket vatten va?

    Hur länge har du haft din jätteamazon? När dom är nya är dom oftast i övervattensform, denna måste dö innan nya undervattensblad kommer.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • mulleboll
      • November 2004
      • 8

      #3
      jo, jag har hört om det, men även de nya bladen ser inte så glada ut.

      kan nog stämma, ang. kvävet för övrigt... vilken form av gödning bör jag välja i sådana fall?

      tack

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Du kan ju alltid börja med att minska på vattenbyten och mata dina fiskar mer. Om du vill gå in på kvävegödning så finns det ett ämne som heter kno3 (kaliumnitrat)du kan tillsätta. Ingen av dina växter behöver de microämnestillsatserna som säljs i butikerna om dom inte visar klara microbrister.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • jorgen41
          • December 2002
          • 2087

          #5
          Hål i bladen kan tyda på kalium brist. Vilket borde rätta till sig lite med KNO3, som Tropfrog rekomenderade
          http://www.aquascapes.webhop.net
          http://jorgensblog.blogspot.com/

          Kommentar

          Arbetssätt...