Varför inge bubbel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fritiof
    • January 2004
    • 39

    Varför inge bubbel

    Varför får jag inge bubbel om växterna med co2 fick det dom 2 första dagarna. Har nu inte haft de på över en vecka. Ph 6.2 Kh 3 borde ju betyda att jag har bra upplösning av co2. Göder även med tmg, kno3 och kh2po4.
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #2
    Hur har du det med belysning då?

    Hur mycket göder du för?
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • Fritiof
      • January 2004
      • 39

      #3
      göder enligt pmdd kalkylatorn tmg 20ml, kno3 1ml, kh2po4 0,5ml kom på att jag även göder med k2so4 1ml pulvren e koncentrerade.
      Ljuset e dåligt 2*18w vilket e 0,16 W/L.

      Kommentar

      • Fritiof
        • January 2004
        • 39

        #4
        En till fråga ska jag köra med både kh2po4 och k2so4 eller ska ja skippa en, försökt leta på forumet men med många olika svar.

        Kommentar

        • plizken
          • April 2004
          • 1293

          #5
          Om du nu har ett kar på 220L

          "kno3 1ml" = 3ppm NO3

          "kh2po4 0,5ml " = 1,52 ppm PO4

          "k2so4 1ml" = 1,96 ppm K (plus kalium från KNO3 =1,69 ppm)
          ---------

          Du ligger väl rätt bra till i näring. Jag skulle nog försöka hålla Redfieldration lite bättre för att slippa alger (10-16ggr så mycket NO3 som PO4) Dvs kliva upp i KNO3 lite kanske upp till 15-20 ppm men du kommer inte att få något bubbel på 0,16 W/L det är ett som är säkert.

          Skaffa lite styggare rör och lägg dig på 0.5-0.7W/L så ska du få se på bubbel. =)
          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

          Kommentar

          • Fritiof
            • January 2004
            • 39

            #6
            Jag vet att jag behöver styggare rör men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga bara. Mitt akvarium e ett hörnakvarie och dessutom ett hemmabygge med byggd ramp å ramar runt hela akvariet mycket dåligt med plats. Behöver 3*120cm rör vilket e omöjligt om jag inte hänger dom från taket förståss.

            Skumt att de bubblade i början men växterna fick väl en kort glädjechock.

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Skumt att de bubblade i början men växterna fick väl en kort glädjechock.
              Det var inte så att du gjorde ett vatten byte i "början".

              Anledningen att det bubblar är att vattnet blir syremättat.
              I sammband med ett vattenbyte tillför man mycket syrerikt vatten och bubbel från växterna kan förekomma även i icke CO2 berikade kar under dessa omständigheter.


              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Det kan bero på lite olika saker.

                1) Jag tror lite på heekes linje att du gjort ett vattenbyte och därför ser bubbel direkt även om CO2-nivån är för låg. Bubblar det inte så är det alltid fel på CO2-halten.

                2) Om du mot förmodan är en wiz på att få ner CO2 i vattnet och du även råkade mäta när växterna käkar som mest CO2 mitt på dagen och du inte mätte pH på morgonen/kvällen då CO2-halten är hög när fotosyntesen avstannat SAMT du inte hade gjort ett vattenbyte när du fick bubbel från växterna så skulle det kunna fattas gödning. En fulldospuls får fjutt på bubblet igen isåfall.

                3) Om du bara får bubbel från växterna vid vattenbyte så är det antingen CO2-halten eller ljusmängden som begränsar fotosyntesen. Lyckades du mäta upp över 50 ppm CO2 mitt på dagen (KH3, pH 6.2) då fotosyntesen jobbar som mest och du dessutom har fisk så måste du ha pH-controller, annars skulle fiskarna dö på morgonen/kvällen. Om dessa värden verkligen stämmer mitt på dagen (halva ljusperioden) så är det för lite ljus som gör att du bara ser fotosyntesbubblet någon/några dagar efter vattenbyte.


                Felsökning:

                *) Eftersom *alla*, inklusive experterna som har decennier av CO2-erfarenhet gör fel på CO2-halten så är det där jag skulle vara mest kritisk. Har du pH-controller så kalibrera om den och dubbelkolla med flera olika pH-test. Vrider du upp CO2-halten och växterna börjar bubbla så vet du var felet låg, oavsett vad dina tester sa.

                *) Fulldospuls av allt. Startar bubblet hade växterna tack vare din fina CO2-halt käkat upp all näring. Välkommen till lyckad runda med Estimative index-metoden isåfall 8)

                *) Ser du åter bara bubbel efter vattenbyte trots din höga CO2-halt och fulldospuls så har du sannolikt för lite ljus för att växterna ska kunna trycka upp syrenivån över bubbelmättnad, eller kör med för fet ytcirkulation.

                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Fritiof
                  • January 2004
                  • 39

                  #9
                  Stämmer att jag gjorde ett vattenbyte men bubbel i 2dagar.

                  Mitt jbl test ph 6,0 - 7,6 säger 6,2 på morgonen, 6,4 dan, 6,2 kvällen. Mitt jbl 4,5-9 test säger konstant 6. Till å med multistickorna säger 6,4 minsta mätbara.

                  Ska testa köra fullgödning utan vattenbyte å se vad som händer.
                  För stor ytrörelse har jag, åtgärdat nu.
                  Tack för alla tips, får testa mig fram men säkert e de ljuset som spökar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...