Kiselalger och Cyano.... Boter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robbygg
    • November 2004
    • 188

    Kiselalger och Cyano.... Boter!

    Jag skulle vilja klargöra en sak för mig, vad som är skillnaden på kiselalger och cyano!?

    Kiselalger är det grönt slem som fastnar på rutor, grus och växter? Det är vanligt i nystartade akvarium, och försvinner efter ett tag?

    Vad är isf cyano? Är det att karet är för rent? Hur ser det ut? Hur kan man bli av med allt detta eller är det bra/skadligt?

    Många frågetecken hoppas kunna få några besvarade!

    http://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=10010
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Ursprungligen skickat av robbygg
    Jag skulle vilja klargöra en sak för mig, vad som är skillnaden på kiselalger och cyano!?

    Kiselalger är det grönt slem som fastnar på rutor, grus och växter?

    Nop, det är Cyano ! Eländes elände m.a.o !!

    Det är vanligt i nystartade akvarium, och försvinner efter ett tag?


    Är det att karet är för rent?
    japp , antagligen !

    [/quote]
    Hur ser det ut?
    Som grönt slem, nästan flourecerande !

    Hur kan man bli av med allt detta eller är det bra/skadligt?
    Sök i forumet ! Det finns massa schyssta inlägg !


    Många frågetecken hoppas kunna få några besvarade!

    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • maanda
      • September 2004
      • 423

      #3
      Har hört att äppelsnäckor tar kiselalger.
      Black Molly kan äta ytterst lite cyano, men mest i förebyggande syfte.
      När jag fick cyano/blågrönalger så sög jag bara upp det med slangen i samband med vattenbyte. Detta funkar ju dock bara om det sitter på grus eller på stenar. På glaset har jag aldrig varit med om att det suttit.

      Jag har för mig att det var nåt om att det va för lite kväve eller så?!! Är kanske helt fel ute...

      Kommentar

      • robbygg
        • November 2004
        • 188

        #4
        Ok. tackar!

        Men det jag drabbats av i mitt akvarie är brunt brunt och åter brunt ser nästan lite luddet ut (kasnek nåt litet som växer ut ifrån det på växterna). Det är lite halvkladdigt och det sprider sig enormt fort. Går att skrapa bort med fingrarna. Jag har det på stenar, grus och växter. Det är enormt fult! Kan detta vara cyano eller kiselalger? Skulle gärna vilja veta och få hjälp. Finns det nåt medel som ska skaffas?

        Mvh
        Alex
        http://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=10010

        Kommentar

        • Gardener
          • October 2004
          • 136

          #5
          Balans i akvariet är vad du behöver. Bra med filterbakterier, lagom mycket fisk och växter, lagom mycket mat, vattenbyten i tillräcklig omfattning och lagom mycket ljus i akvariet. "medel" gör bara att du fastnar i att hela tiden hålla på med olika medel. De flesta alger kan man bekämpa genom att ta bort dem, byta vatten och försöka lista ut vad som skapar obalansen och åtgärda det. Sorry, inga enkla lösningar är permanenta.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Det verkar vara kiselalger och jag har nyligen fått en extrem invasion av detta brunklägg själv. Sprider sig snabbt som du säger, men är enkelt att gnida av.

            Anledningarna att dom visade sig i min burk var flera. Jag hade under en längre tid varit ganska slarvig med både vattenbyten och gödning vilket skapade lägre ammoniumintag hos växterna, och i samma veva dog flera fiskar utan att jag märkte det samtidigt som filtrets genomströmning minskat markant pga att det var igensatt. Allt detta sammantaget skapade höga ammoniumnivåer som alger älskar, och i mitt fall var det kiselalgerna som tog chansen först.

            Sedan dess har jag gjort rent skumplastpatronen i ytterfiltret men inte rört den biologiska filtreringen i keramiken samt gjort flera väldigt stora/långa vattenbyten där jag hela tiden fluffat växterna och gnidit bort alla kiselalger jag kunde hitta.

            Nu kommer ett finurligt trick när det gäller just kiselalger: Täcker du över akvariet över natten så det är helt becksvart tills ljuset tänds kommer du se att vattnet är disigt på morgonen precis när ljuset tänts och alla kiselalgerna är som bortblåsta.

            Allteftersom dagen går så minskar diset och kiselalgerna dyker upp på sidorna på blad osv.

            Tricket blir således att täcka över akvariet över natten och precis när ljuset tänds så ser man till att göra ett vattenbyte tills vattnet är kristallklart samtidigt som man låter filtret stå på.

            Man lurar dom således genom att fånga dom medans dom är i svävform.

            Ett UV-filter som står på över natten borde också vara ett väldigt enkelt sätt att få bort dessa.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            Arbetssätt...