gjorde en märklig upptäckt nyss....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hultanhasek
    • November 2004
    • 94

    gjorde en märklig upptäckt nyss....

    Jag har haft väldigt mycket brunalger (kiselalger) i en vecka nu och vad jag har förstått så är det på grund av brist på ljus.
    Jag har vitt grus som numera är brunt. (har satt dit ett extra lysrör för att se vad som händer)

    Vad jag dock upptäckte nyss var att gruset under alla grottor jag har. alltså överallt där det är skugga är gruset fortfarande kritvitt??? Hur i h-vete kan det komma sig?

    har jag lyckas fått "bonnbränna" i mitt akvarium??
    Även en trasig klocka går rätt två gånger per dygn.
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #2
    Kiselalger brukar dyka upp i nystartade kar oavsett ljusstyrka förutsatt att det inte rör sig om extrema ljusnivåer. Kiselalger brukar ofta kallas pionjäralger för att dom är ofta dom första som dyker upp och det brukar ses som ett tecken på att vattnet "mognat" och börjar bli lämpligt för växter.

    Även dessa alger behöver ljus även om dom trivs bäst i lite lägre ljusnivåer därav trivs dom inte i grottor o,dyl, man brukar däremot kunna bekämpa dom med ökad belysning.

    edit
    ---------------
    Namnet Brunalger är för övrigt inte rätt. Brunalger återfinns vanligtvis i saltvatten. =)
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • rennicke
      • November 2003
      • 335

      #3
      Jag köpte mig en liten ancitrus, hade bland annat en vit kruka som var brun av alger. Efter en natt var den vit igen Han städar otroligt bra!

      Det kanske är ett tips?
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


      Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

      Kommentar

      Arbetssätt...