Växter som går bra med torv och mangroverötter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lucas_no1

    Växter som går bra med torv och mangroverötter?

    Har lite nybörjar funderingar.
    Jag har funderat på att lägga torv i mina lediga fack i min fluval 304.
    Det jag undrar nu är vilka växster som kan gå bra i ett vatten där man gör täta vatten byten och som filtreras med torv?
    Jag kommer också ha ganska mycket mangroverötter.

    Eftersom det är nystart av mitt nya akvarium så vill jag gärna ha tips på hög som låg växst, så jag kan få ett snyggt helhetsintryck i burken.
    Botten materialet jag har är biltemas bläster sand.

    Hoppas på svar. :-)
  • Tynne
    • October 2004
    • 3

    #2
    Hej! Själv har jag en burk på 240l som är relativt nystartad, ca 1,5 mån. I denna har jag ett pH på 6.4. Fiskbeståndet är 2st Blåciklider, 4st Rödciklider, 2st Palettciklid samt 13st Kongo-tetror. Vattenvärdena är ok och jag byter ca 25-30% vatten varje vecka. Inrett med 3st Mangrove-rötter, varav en STOR och två stenar. Bottenmaterial är grus i blandade färger stl. 2-5mmm. I växt väg har jag Egeria densa, 4 bestånd, vilka nästan tog över... Microsorium pteropus 5st, på rötterna samt stenarna. 2st Anubis barteri var nana samt 4 bestånd av Vallisneria spiralis. Samtliga har fungerat bra. Har ändock fått en del algväxt... Försöker nu bota detta med hjälp av 1st Siamesisk algätare samt 3st Ancistrus... Har nog för mycket fisk i burken...
    Nice!

    Kommentar

    • Morpheus
      • February 2003
      • 673

      #3
      De flesta växter som finns i handeln idag kan gå i ett sådant kar. De flesta växter kommer från områden med svartvatten.
      Mvh Anders

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Ursprungligen skickat av Tynne
        Hej! Själv har jag en burk på 240l som är relativt nystartad, ca 1,5 mån. I denna har jag ett pH på 6.4. Fiskbeståndet är 2st Blåciklider, 4st Rödciklider, 2st Palettciklid samt 13st Kongo-tetror. Vattenvärdena är ok och jag byter ca 25-30% vatten varje vecka. Inrett med 3st Mangrove-rötter, varav en STOR och två stenar. Bottenmaterial är grus i blandade färger stl. 2-5mmm. I växt väg har jag Egeria densa, 4 bestånd, vilka nästan tog över... Microsorium pteropus 5st, på rötterna samt stenarna. 2st Anubis barteri var nana samt 4 bestånd av Vallisneria spiralis. Samtliga har fungerat bra. Har ändock fått en del algväxt... Försöker nu bota detta med hjälp av 1st Siamesisk algätare samt 3st Ancistrus... Har nog för mycket fisk i burken...
        Jag tycker att det låter asom om du har för lite fisk i karet eller möjligtvis för mycket växter....DVS kvävebrist.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...