Hur sköta Eustralis Stellata ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    Hur sköta Eustralis Stellata ??

    Någon som kan hjälpa mig med råd hur jag skall få den att trivas optimalt ??

    Jag klippte rejält i den för några veckor sedan och den har satt några ganska snygga skott.

    Så långt allt väl men det jag skulle vilja är att få den där snygga röda färgen på topparna som man ser en har !

    Eller är det så eländigt att de trixar till det genom att låta den växa emerst en tid ? Eller kör de kvävefritt rentav ??

    Hur som helst alla råd angående denna växt emottages med tacksamhet !

    EDIT: Vattenvärden
    ph 6,3
    kh 4
    no3 10ppm
    po4 2ppm
    fe 0,1->0,2 (tankar i 3 ml Micro+ varje dag)


    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.
  • Gardener
    • October 2004
    • 136

    #2
    Trodde röda toppar var solbränna, av starkt ljus alltså. Växten minskar ner på klorofyllet där ljuset är starkare än nödvändigt och blir röd där ljuset är som starkast. Så funkar rödtonade växter på land. De blir gröna i skugga och röda i sol, inte hela växten men delar som är i ljuset mest alltså.
    Kvävebrist torde ge mer allmänna symptom, inte bara topparna.

    Obs amatörgissning;-)

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3

      Jo många växter blir i mitt kar röda i topparna när de närmar sig ytan men inte Eustralisen. De stannar strax under ytan och behåller sin ljusgula färg. Efter en tid när topparna växt en del på bredden så tunnas bladen ur och växten börjar dessutom tappa bladen.

      Dock så lästa jag nyss på APC att det går att trigga den röda färgen genom att köra med lågt fosfat/nitrat. Inget trick som jag vågar mig på dock...

      Tydligen så skall den med mina näringsnivåer bli grön vad det lider...

      APC är sannerligen en fantastisk site, den heter tydligen inte ens Eustralis Stellata utan Pogostemon Stellatus...
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Du glömt att ange hur mycket ljus du har. Exempelvis Ludwiga repens blir hos mig knallröda i toppen när de kommer upp till ytan. I mindre ljusintensiva miljöer blir den grön.
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5

          Oops , jag har 300 W MH (13000K) på 325 liter !

          Cirka 1W/liter m.a.o.
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Dock så lästa jag nyss på APC att det går att trigga den röda färgen genom att köra med lågt fosfat/nitrat. Inget trick som jag vågar mig på dock...
            Det röda är kvävebrist, så du ska inte gå ner på fosfatet som får växten att vilja ha mycket kväve.

            När jag började gå ner på runt 2,5 ppm nitratdosering och motsvarande fosfatdosering så kom arcuatans färg igång.

            Men som du säger. Det kräver lite mod att lattja med att trigga brister hos växter.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Peter_F
              • October 2003
              • 693

              #7
              Måste man kontinuerligt ligga för lågt med nitrat/fosfat eller bara tills växten börjar bli röd? Om man går tillbaks till "normala" nivåer, kommer växten sakta bli grön igen?

              Kanske en skum fråga men detta är lite rörigt för mig...
              "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
              Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

              Kommentar

              Arbetssätt...