penselalger!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kramMiiis
    • August 2004
    • 106

    penselalger!

    Finns det ngn som vet hur man får bukt med dessa förbaskade alger??
  • Labeth
    • September 2004
    • 533

    #2
    Som alla andra alger ...
    Rätt vattenvärden så det blir bra tillväxt hos växterna och sen tar man manuell bort algerna och dom kommer inte tillbaka...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

    Kommentar

    • kramMiiis
      • August 2004
      • 106

      #3
      OK MEN VAD ÄR RÄTT VATTENVÄRDEN??

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Du kan fixa en miljö i akvariet som missgynnar alger.

        Alger går i ide när vattenvärdena blir stabila. Får du vattenvärdena stabila och hela tiden skrubbar bort alger kommer du märka att allteftersom du skrubbar så kommer dom inte tillbaks.

        Du får ett stabilt akvarium genom att ha en riktigt effektiv biologisk filtrering och inte övermata. En effektiv biologisk filtrering får man med stor volym filtermaterial och en ostörd botten.

        Att rota runt i bottnen med slamsug, att göra rent sitt filter eller ha ett pyttelitet innerfilter är ett klassiskt sätt att få små omätbara ammoniumspikar som får alger att dansa på borden.

        Måste du rengöra filtret varje gång i samband med vattenbytet så får du en typiskt instabil miljö eftersom den biologiska filtreringen rubbas varje gång du rotar i filtret. T ex är finporig filtermatta kasst som ensamt filtermaterial eftersom den sätts igen och måste kramas ur ganska ofta. Däremot kan man ha filtermatta som förfilter och sedan låta ett grovt högporöst material (keramikmakaroner, lavagrus osv) stå för den biologiska filtreringen.

        Då kan du göra rent förfiltret hur ofta du vill och ändå ha ett helt ostört filtermaterial som kan jobba optimalt hela tiden.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • kramMiiis
          • August 2004
          • 106

          #5
          Har redan nu ett stort filer eftersom jag har byggt in det bakom bakgrunden. Tycker inte heller jag behöver slamsuga bottnen för skiten syns inte i mitt bruna grus.. Tycker det blev värre sen jag började med TMG. Har tänt ca 10 timmar per dygn. Har 2X25 watt plus reflektorer. Kan det bero på detta ??

          Kommentar

          Arbetssätt...