Hjälp med identifikation av växt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Adnan_
    • November 2004
    • 126

    Hjälp med identifikation av växt!

    Har fått en växt i karet som butiken inte visste vad den hette. Den har flera långa gröna smala blad som är vita ute i kanterna och har en blomstängel som tydligtvis ska blomma under rätt förutsättningar (så mycket visste dem...eeh..)
    Edit: rötterna är vita korta och knubbiga, ser ut som små syltlökar nästan fast mindre... sen från vissa av rötterna får det lite längre smala avstickare...

    Hoppas någon kan hjälpa, kan försöka lägga upp en halvtaskig bild om någon har en ftp eller liknande man kan snylta på
    63 L - Guppy, Ancistrus
    240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
    720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
    Min zoon
  • Labeth
    • September 2004
    • 533

    #2
    Du är säker på att det inte är en brist på något ämne som gjort att bladen är lite vita? Inte är det många som är det naturligt finns några sumpväxter som blir lite vitmarmorerade men vet inga som blir vita i kanterna naturligt men jag vet å andra sidan inte allt ... kolla på www.tropica.com och tala om vilken växt som är närmast i utsende iaf ... och sen hur stor växten är kan ju hjälpa ...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

    Kommentar

    • Adnan_
      • November 2004
      • 126

      #3
      Med rötterna ca 40 cm. Mest av allt liknar den nog Sagittaria subulata! Usch och fyyyyyy, kommer surna på dendär butiken om det är en sumpväxt dem sålt mig!!!!!!!
      63 L - Guppy, Ancistrus
      240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
      720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
      Min zoon

      Kommentar

      • Shagrat
        • September 2004
        • 335

        #4
        Finns en sumpväxt som som heter Acorus gramineus var. variegatus som stämmer väl in på beskrivningen.

        Edit: Stavfel

        Edit: Om det skulle vara den så klarar den sig ändå ett år under vatten.
        Ja, jag vet att jag inte kan stava....
        Min zoon

        Kommentar

        • Adnan_
          • November 2004
          • 126

          #5
          Själva bladen är rätt lika denna bild: http://www.kalyx.com/store/images/5785Pa.jpg
          Men rötterna på dessa växter är inte likadana och förklarar inte blomstängeln!
          63 L - Guppy, Ancistrus
          240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
          720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
          Min zoon

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Själva bladen är rätt lika denna bild: http://www.kalyx.com/store/images/5785Pa.jpg
            Då är det antagligen en krukväxt
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Adnan_
              • November 2004
              • 126

              #7
              Hmmm ok, i butiken stog ju växten i såndär fiberull, varför försöker dem kränga landväxter som vattenväxter då!?!?
              63 L - Guppy, Ancistrus
              240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
              720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
              Min zoon

              Kommentar

              • oresare
                • December 2003
                • 273

                #8
                Det är väldigt, väldigt vanligt att de gör det ja. De är ofta fina i några veckor eller månader innan de dör.

                /olivia

                Kommentar

                • kenneth.n
                  • April 2002
                  • 105

                  #9
                  En sådan här kanske? http://www.happy-diskus.de/e_artikel/Weizenblatt.htm Den stämmer in både på bladen och rötterna.
                  /Kenneth

                  Kommentar

                  • mohlin
                    • January 2004
                    • 1487

                    #10
                    Om en växt har "knubbiga rötter" betyder det ofta att de samlar på sig vatten i dem, vilket ju talar starkt emot att det skulle vara en undervattensväxt...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...