Nitratet???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Nitratet???

    Hej!
    Köpte ett nitrattest igår, och mätte halten i ett av mina kar.
    I det har jag en svärdplanta, byter 30%/vecka, göder med 1 ml tmg, kaliumnitrat och kaliumdivätefosfat.
    Jag har lite problem att avläsa jbl-testet, men jag har runt 1-5 ppm, tror jag.
    Då undrar jag: Vad ska man göra när/om nitratet tar slut? Ska man göda mer med allt, eller ska man bara göda med kaliumnitrat?
    Ska man i så fall göda så värdena håller till nästa vattenbyte, och sedan köra så, samt kontrollera nitratet efterhand som växten växer?

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2

    Vet inte hur stort kar du har men skicka i 10ppm Nitrat och kontrollera med JBLtestet före vattenbytet så får du ju lite hum om firrarna lyckas hjälpa till att hålla nivån på 10ppm.

    Det är ju lite lättare att avläsa 10ppm än under 5 !

    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      hm...
      är det inte lite riskabelt att hälla i 10 ppm nitrat i karet:S
      Är lite rädd för alger, så jag har tagit det mycket försiktigt med gödning...

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4

        10ppm är helt lugnt , mindre ger bara risk för Cyano !
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          oh, ok;p
          Ska jag nog göda lite, och sedan mäta.
          Jag gödde nämligen 1 ml per 15 liter bytt vatten...

          Mvh Malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #6
            Vet inte hur stort kar du har men skicka i 10ppm Nitrat och kontrollera med JBLtestet före vattenbytet så får du ju lite hum om firrarna lyckas hjälpa till att hålla nivån på 10ppm.
            Nu blir jag lite förvirrad här faktiskt;P
            OM nu fiskarna håller nitratet på 10 ppm, så borde väl nitratet öka hela tiden om jag dessutom göder med nitrat:S

            Mvh Malawi´n
            Björn Forsberg

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7

              Jag tänkte nog såhär:

              Firrarna klarar kanske inte av att skita upp nivån till 10ppm.

              Däremot om du börjar på 10ppm efter vattenbyte så kanske de klarar att upprätthålla 10ppm. Det vill säga producera (skita) den mängd växterna tar upp.

              Då behöver du bara tillföra KNO3 vid vattenbyte och håller m.a.o en helt konstant nivå !

              Ungefär så fungerar det i mitt Diskuskar fast där byter jag 50% 2 ggr i veckan.


              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • malawi´n
                • August 2003
                • 1643

                #8
                ah, nu fattar jag;P
                Hur mycket jag måste tillsätta vid vattenbyte är väl bara att mäta sig till, dvs. mäta före och sedan efter, för att se hur mcyetk som jag har tagit bort, eller?
                (hur mycket kaliumnitrat efter defdacs recept måste jag tillsätta i ett 54 liters kar för att få 10 ppm? Hur mkt per liter?)

                Mvh Malawi´n
                Björn Forsberg

                Kommentar

                • Messier
                  • January 2004
                  • 187

                  #9
                  Hur räknar man fam ppm värdet med utgångs punkt från mätresultatet? Jag använder mig av JBL's tester...

                  Mvh Jan
                  Mvh Jan

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

                  Kommentar

                  • oveb
                    • January 2004
                    • 2577

                    #10
                    Ursprungligen skickat av malawi´n
                    ah, nu fattar jag;P
                    Hur mycket jag måste tillsätta vid vattenbyte är väl bara att mäta sig till, dvs. mäta före och sedan efter, för att se hur mcyetk som jag har tagit bort, eller?
                    (hur mycket kaliumnitrat efter defdacs recept måste jag tillsätta i ett 54 liters kar för att få 10 ppm? Hur mkt per liter?)

                    Mvh Malawi´n
                    Vet inte vilket recept du menar men 0,8 ml REN (pulver alltså) KNO3 blir ca 10 ppm i ditt kar.

                    Om du tycker vätska är lättare att dosera så blanda ut den i förhållandet 1/10 så kan du tillsätta 8ml vätska.

                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                    Kommentar

                    • malawi´n
                      • August 2003
                      • 1643

                      #11
                      ok

                      Mvh Malawi´n
                      Björn Forsberg

                      Kommentar

                      • malawi´n
                        • August 2003
                        • 1643

                        #12
                        Är ingen hejare på matte, men borde jag inte få ca 14 ppm om jag häller i 8 ml?

                        Mvh Malawi´n
                        Björn Forsberg

                        Kommentar

                        • oveb
                          • January 2004
                          • 2577

                          #13
                          Jag kompenserade aldrig för sand/stenar och sånt. Räknar man på 45 liter vatten så blir 8 ml mycket riktigt ca 14ppm.

                          Se det såhär, försök att aldrig ramla ner under 10ppm så händer det inget elände. De gånger jag fått problem är när något ämne saknats helt eller nästan helt !

                          Häromveckan så trillade jag ner till 2-3ppm NO3 och poff så hade jag en trådalgsodling. Mycket FE i förhållande till NO3 är ingen bra idé.

                          Innan dess så slarvade jag med fosfatet och prickalger i mängd dök upp överrallt i karet. Mycket fosfat och inget nitrat är inte heller någon bra idé !

                          Långt innan det så fick jag vid "överskötsel" Cyano i mängder !!

                          Jag har aldrig fått bekymmer vid för mycket av någonting, jag menar då innan rimliga gränser.

                          Så blir det 10 eller 14 ppm så spelar det ingen roll alltså !


                          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                          Kommentar

                          • jackson
                            • September 2003
                            • 1242

                            #14
                            Använd uppskattningsmetoden.

                            1) Göd upp alla nivåern till rätt nivåer när du startar akvariumet (detta kan hoppas över, gå direkt till 2).
                            2) Vid vattenbyte (50%), så tillsätt rätt nivåer i vattnet (göd för 100% nytt vatten). Om man utgår och resonerar om de två ytterligheterna, dvs att ingen näring har gått åt, eller all näring har gått åt, så får vi detta:
                            Om växterna inte käkat något alls, så har du ju tagit bort 50% av gödningsämnena. Dessa skall ju då ersättas i det nya vattnet (du får dock lite extra).
                            Har växterna käkat allt, så får du ju i vart fall minst en gång i veckan rätt mängd gödning för växterna (vid vattenbytet).

                            Med denna metod får du i vart fall rätt nivåer på alla gödningsämnen minst en gång i vecka (vattenbytet). Samt att nivåerna kan aldrig gå upp i astronomiska nivåer, eftersom du tar bort en del av överskottet. Har för mig att man kan få dubbla nivåer efter ett tag, om det osannolika inträffar att inget av gödningsämnet går åt. Detta eftersom växterna äter av alla gödningsämnena, om de växer och bubblar.
                            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Precis. Håller med Jackson. Den som inte vill hålla på och mäta och jiddra med individuella nivåer och krångla kör bara ett stort vattenbyte i veckan och fulldospulsar.

                              Kör du inte co2 så räcker (sannolikt) en fulldospuls i veckan, om du inte har löjligt mycket bikarbonatkäkande växter som inte är lika kolbegränsade.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...