Alternanthera reineckii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #16
    Ursprungligen skickat av M.W
    Ursprungligen skickat av BluesBoy När jag ökade på Mg blev resultatet detta: http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=108
    Samma symptom som jag har/hade. Jag kör utan Mg nu och tycker mig märka att bladen blir bättre.
    Jag har nu kört nästan en månad helt utan extra Mg och nu börjar faktiskt Ar:n att ordna till sig så smått. Det kanske var den felande länken i allafall.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • M.W
      • November 2002
      • 393

      #17
      Jag har rensat ur ca 95% av min Ar för att den inte var något att ha. Sparade dom bästa topparna och planterade om och nu får dom prickalger på dom äldsta bladen som jag rensar ur varje dag. Har inte nåt skrynkel på nya blad, bara dom där j*vla prickarna... några ideer?? Det är så trist på höger sida i karet nu, alldeles tomt. Jag har fått ordning på CO2, runt 30 ppm och Fe ligger på 0.2 ppm, NO3 på 20 ppm och PO4 på ca 4-5 ppm. Sätter inget K2SO4 eller MgSO4.
      If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

      Min blog
      PlantSwap

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #18
        "...fullkomligt exploderade tillväxten när jag inte hade koll på gödningsämnen"

        Jo tack, känner man igen det... Jag har aldrig haft en så vacker reineckii som när vi hade fel på ett filter till brunnen och hade kvävenivåer på 60 (! nä, fiskarna hade det fint...) och förmodligen lite ennan "gödning" från drivhusen runtomkring där det växer sallad. När filter blev utbytt fullkomligt rasade reineckiin samman och har inte blivit sig själv igen fastän att jag pytsar i KNO3. Men jag vågar mig inte upp på de höga värdena igen. Ligger på 15-20.

        Kommentar

        • destination
          • April 2004
          • 110

          #19
          Sedan jag började matade mina malar mer och satte växten/växterna nära utblåset på ett av ytterfilterna som fungerar som co2 reactor, så har den blivigt betydligt finare, vet inte om det berodde på dessa saker men men...

          Har även ett exemplar i min systers akvarium (hon är 7år ca 60-70 L akvarium med 30w powerglo, klarat sig bra (ingen som helst gödning) växten är full av alger men den växer(långsamt)och lever.

          God Jul mvh Micke
          Växtakvarist

          Kommentar

          Arbetssätt...