Kära "vattenbotaniker".......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sockerconny
    • October 2004
    • 2349

    Kära "vattenbotaniker".......

    Som den nybörjarakvarist jag är, så är jag fortfarande helt "off" när det gäller växter, så därför vänder jag mig till Eder....

    Jag har ett sorts "höghus" med platta stenar där jag skulle vilja ha någon sorts "böljande" och "hårig" växt på "taket"
    (...kanske lite väl många "-tecken..)

    Hur som helst så har jag javamossa som jag har fäst med nylonlina.(införskaffat från haspelrullen!)
    Nu till problemet: Javamossan lossnar och sprider sig som en löpeld i akvariet!!!!

    Har ni något förslag vad man kan använda i stället???

  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2


    Köp en påse apelsiner på ICA, de säljs ofta i skitschyssta gröna nätpåsar ! Slår fisklina med hästlängder

    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • sockerconny
      • October 2004
      • 2349

      #3
      Hmmmm....apelsinträd i ett akvarium....BRA IDÈ!!!

      Allvarligt: Tack för tipset! Men hur lång tid tar det innan javamossan så att säga "fäster på underlaget" (Se på f-n, där kom ju "-tecknet igen)

      Finns det andra växter som det är mer traditionella rötter på???? (Som fortfarande ska "bölja o.s.v.)

      Kommentar

      • Gardener
        • October 2004
        • 136

        #4
        Javamossan tar ett par veckor på sig att vaxa fast. Att den växer mycket är bra, den gör det för att det finns mycket näring i vattnet som inte tas upp av andra växter. Då slipper du i alla fall alger. Det finns javaormbunkar som har hångande blad men de är ju mycket mycket grövre än mossan....

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          den gör det för att det finns mycket näring i vattnet som inte tas upp av andra växter.
          Alla akvatiska växter använder hellre bladen än rötterna för att ta upp näring.
          Då slipper du i alla fall alger.
          Alger klarar 10-100 ggr lägre näringsnivåer än växter, så det är anledningen att man slipper alger när växter trivs.

          Anledningen är att växter trivs under stabila förhållanden med konstant höga näringsnivåer, och under dessa förhållanden så går alger i ide och lurpassar på nästa näringsnivåändring. Speciellt ammonium brukar få alger att blomma, så ett halvkasst biologiskt filter tillsammans med näringsbegränsade växter är ett hyffsat säkert kort att få alger.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...