Bästa och lättaste bottentäckaren? Lileopsis el...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HQI
    • November 2004
    • 207

    Bästa och lättaste bottentäckaren? Lileopsis el...

    Jag håller på med en sydamerika biotop, och väljer nu mellan 3 st bottentäckare (gräsmattor). Liaeopsis brasiliensis, Sagittaria subulata eller Echinodorus tenellus. Vilken är lättast av dessa? Vilken hade ni rekommenderat i sydamerika biotop? Tillsammans med Bleheri,Cabomba och Hydrocotyle,men ej stark belysning?
    HQI
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2

    Varför inte Eleocharis acicularis ??

    Den växer snyggare än Sagittarian men kräver kanske en del ljus !

    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      jag har subulata och e. magdaliencis...
      subu. klarar mitt 50cm kar, det gör inte e.mag. så...
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • HQI
        • November 2004
        • 207

        #4
        OVEB! Det går inte att söka växten på ZOOPET, så jag vet inte hur den ser ut, eller några fakta överhuvudtaget. Du kan kanske tipsa mig om sökställe? (Eleocharis acicularis)? Eller någon annan som vet? MVH:
        HQI

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5

          Kolla

          http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?moduleID=1&step=3&plantID=77

          el

          http://www.israquarium.co.il/Plants/Eleocharis%20acicularis.html

          el

          http://www.tropica.com/productcard_1.asp?id=133

          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • HQI
            • November 2004
            • 207

            #6
            Tack för tipset! Ska leta efter den, och kolla hur den ser ut i verkligheten. MVH:
            HQI

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen skickat av jonerup
              Jag håller på med en sydamerika biotop, och väljer nu mellan 3 st bottentäckare (gräsmattor). Liaeopsis brasiliensis, Sagittaria subulata eller Echinodorus tenellus. Vilken är lättast av dessa? Vilken hade ni rekommenderat i sydamerika biotop? Tillsammans med Bleheri,Cabomba och Hydrocotyle,men ej stark belysning?
              Lilaeopsis brasiliensis är ganska ljuskrävande så det är inte att rekommendera. Även

              Den som är minst ljuskrävande är mest lättskött av de 3 du nämner är Sagittaria subulata. Jag har själv S subulata och är nöjd.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Thomaslj
                • May 2003
                • 704

                #8

                haft e.tenellus nårra veckor nu o den sätter skott som bara den, trevlig o snygg växt!, helt klart att rekommendera!
                http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Thomaslj

                  haft e.tenellus nårra veckor nu o den sätter skott som bara den, trevlig o snygg växt!, helt klart att rekommendera!
                  Hur ljust är det i ditt akvarium? Och vad har du för typ av sand? Använder du botten-näring?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • HQI
                    • November 2004
                    • 207

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Thomaslj

                    haft e.tenellus nårra veckor nu o den sätter skott som bara den, trevlig o snygg växt!, helt klart att rekommendera!
                    Thomas! Om jag inte minns fel,så har du CO2 till ditt kar. Jag har ett Juwel RIO 400 med extra ytterfilter(torvfiltrering) och endast 2st Aquastar 120cm,36w lysrör m. reflektorer. Men Cabomban och E.bleherin växer,kanske tack vare bottengödningen och tillsats av järn. Jag funderar på påbyggnadsdelen med 2 rör till,men är då rädd att mina idéer om svartvatten och Diskus (+ apistogrammor,malar o. 100 kardinaltetror) inte blir lika bra? Vad tycker ni,och vad vet ni? Kan man koppla till CO2 utan att skaffa fler lysrör? MVH:
                    HQI

                    Kommentar

                    • Thomaslj
                      • May 2003
                      • 704

                      #11
                      Ursprungligen skickat av jonerup
                      Ursprungligen skickat av Thomaslj

                      haft e.tenellus nårra veckor nu o den sätter skott som bara den, trevlig o snygg växt!, helt klart att rekommendera!
                      Thomas! Om jag inte minns fel,så har du CO2 till ditt kar. Jag har ett Juwel RIO 400 med extra ytterfilter(torvfiltrering) och endast 2st Aquastar 120cm,36w lysrör m. reflektorer. Men Cabomban och E.bleherin växer,kanske tack vare bottengödningen och tillsats av järn. Jag funderar på påbyggnadsdelen med 2 rör till,men är då rädd att mina idéer om svartvatten och Diskus (+ apistogrammor,malar o. 100 kardinaltetror) inte blir lika bra? Vad tycker ni,och vad vet ni? Kan man koppla till CO2 utan att skaffa fler lysrör? MVH:
                      Jamen visst kan du koppla till co2 utan att öka ljusmängden. Men var försiktig bara, för att med så "lite" ljus kommer inte växterna kunna ta upp näringen speciellt fort, och då istället bli över... dvs ph-ras.

                      Det där med att diskus inte skall trivas med mycket ljus tror jag också är lite gamla myter som inte stämmer. Har själv diskus i mitt akvarie där jag trycker på 0,8W/L och dom är nästan alltid framme vid rutan och ser bra ut.

                      - "Och vad har du för typ av sand? Använder du botten-näring?"

                      Jag har svart sand 1-3mm. Har i Sera floordepot som bottennäring, men har legat i över 1½ år, så antar att den är rätt urlakad. Tillsätter annars flytande näring.
                      http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

                      Kommentar

                      • Thomaslj
                        • May 2003
                        • 704

                        #12

                        -"Thomas! Om jag inte minns fel,så har du CO2 till ditt kar. Jag har ett Juwel RIO 400 med extra ytterfilter(torvfiltrering) och endast 2st Aquastar 120cm,36w lysrör m. reflektorer"

                        Jo tillsätter ju co2, och e.tennelus kanske kan bli lite svårt att få bli fin med 70W på 400L utan co2... Men inget är omöjligt=)
                        http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

                        Kommentar

                        • HQI
                          • November 2004
                          • 207

                          #13
                          OK, Thomaslj! Jag har beställt påbyggnaden med 2 rör till,och kollar efter Co2-anläggning,men tycker det blir lite dyrt. Ska kanske vänta med Co2,så länge Ph-t ligger på 7.5-7.7 ? Jag tittade på ditt 240L,det ser ut att må bra(kanonsnyggt!). Vad är det för förgrundsväxter(gräsmattan)? MVH:
                          HQI

                          Kommentar

                          • Thomaslj
                            • May 2003
                            • 704

                            #14
                            "gräsmattan" är en mossmatta.. Riccia fluitans. Visat sig vara lite svårthanterlig, men e hur fin som helst, värt mödan=).

                            Om du tycker en "riktig" co-anläggning är för dyr så tycker jag att du borde testa dig fram med mäskversioner lite försiktigt. Kol är den viktigaste byggstenen hoss våra växter, så om man vill att sina växter ska växa fort så är co2 nästan ett måste.

                            Men självklart går det få fina växter utan co2, men då gäller det att satta på lowtech. Lite ljus, använda växtsorter som tar upp biokarbonater lättare och hitta en bra balans mellan fiskar och växter.

                            Min uppfattning är sån att det är ganska mycket svårare att lyckas med ett fint lowtechkar med bra balans än ett hightech kar där man slänger i massa gödning varje vecka för att byta allt vatten o slänga i ny gödning...
                            http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

                            Kommentar

                            • HQI
                              • November 2004
                              • 207

                              #15
                              OK! Tack för tipsen! Nu blir det både extra ljus och Co2-anläggning,men Co2 flaska har jag redan fixat, kan du ge förslag på tillhörande artiklar? (Jag fick ge både fru och dotter nya skor,men det kan det vara värt) Tacksam för svar! MVH:
                              HQI

                              Kommentar

                              Arbetssätt...