Varför får mina växter krulliga blad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Storfiskar n
    • October 2004
    • 33

    Varför får mina växter krulliga blad?

    Mina växter ( mest Hygrophilaplantorna och närbesläktade) får krulliga blad. Vaför då?

    Har mycket ljus lite co2, göder med järn ibland och bikarbonat ibland. Men något gör jag fel...?
    Akvarier 30-150l m Gott å blandat, hårt & kalhaltigt vatten ur kranen.
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2

    Krulliga blad brukar anses orsakas av Ca-brist. Kalcium alltså !

    Om du inte har tokmjukt vatten ur kranen så borde ett 50%igt vattenbyte i veckan lösa detta !
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Din gödningsregim har mycket över att önska. Om inte plantorna får tillgång till kalium så tar dom inte upp så mycket järn....Men det gör algerna.

      Angående ditt problem så håller jag med om att det kan vara kalsiumbrist, men det kan också ha med förhållandet kalium, kalcium, magnesium att göra. Men det kommer defadac snart att hjälpa dig med.
      MVH
      Magnus
      MVH
      magnus
      min zoon

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Jag hade problem med det där, fast jag fick hål i bladen också. Defdac rekommenderade mer kväve och det hjälpte.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          fast jag fick hål i bladen också. Defdac rekommenderade mer kväve och det hjälpte.
          Små knapphål i bladen = kaliumbrist, och KNO3 som du använder för att få mer kväve råkar även ge dig bra kaliumnivåer (det är därför det ofta räcker med att köra NutriSI+KNO3+KH2PO4).

          Krulliga nya blad låter som Calciumbrist. Växter kan få calciumbrist om det är lågt GH och det doseras för mycket magnesium(!).


          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Storfiskar n
            • October 2004
            • 33

            #6
            Finns det något bra standardgödsel för växter? Dvs en hyfsad mix av olika spårämnen? Eller måste jag köpa medel för att mäta mikro och makroämnen? Har problemet i ett väldigt litet kar så det slår väldigt mycket när man gör någon förändring.

            Bor i Uppsala som (citat på zoo-affärs kurs)" har det sämsta vattnet i Sverige för akvarier.." dvs hårt och rätt mycket kalk... Måste väl finnas en del calcium å kaliumföreningar i det?
            Akvarier 30-150l m Gott å blandat, hårt & kalhaltigt vatten ur kranen.

            Kommentar

            • plizken
              • April 2004
              • 1293

              #7
              Följdfråga. Är det inte så att magnesium och calsium hänger ihop i någon intim balans där magnesiumbrist skulle kunna resultera i samma bristsymptom som calsiumbrist, Likväl som ett överskott på magnesium skulle te sig som calsiumbrist?
              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Hmm.. Nu har jag inte sett speciellt många referenser om det här, men det jag går på är vad Roger Miller berättat om att vissa alkalielement påverkar andra mer:

                K >> Na >> Mg >> Ca

                Dvs K påverkar Na,Mg,Ca och Mg påverkar bara Ca.

                En brist på Mg tror jag bara påverkar gamla blad?
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Finns det något bra standardgödsel för växter? Dvs en hyfsad mix av olika spårämnen?
                  Tropica Mastergrow kan du få tag på i nästan alla Zooaffärer. Det ger dig det mesta så du bara behöver komplettera med kaliumnitrat (KNO3) och kaliumdivätefosfat (KH2PO4).

                  Eller måste jag köpa medel för att mäta mikro och makroämnen?
                  Nej mäta behöver man inte göra. Räcker med ett stort vattenbyte iveckan som nollar näringsnivåerna varpå man doserar upp de nivåer man vill ha så slipper man mäta. Då vet man vad man har.

                  Bor i Uppsala som (citat på zoo-affärs kurs)" har det sämsta vattnet i Sverige för akvarier.." dvs hårt och rätt mycket kalk... Måste väl finnas en del calcium å kaliumföreningar i det?
                  Bara för att vattnet är hårt behöver det inte betyda att det innehåller kalium.
                  Men eftersom Uppsalavattnet innehåller mycket Calcium så låter det mer som Borbrist, som har samma symptom som Calciumbrist. Tropica Mastergrow hjälper dig isåfall.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • plizken
                    • April 2004
                    • 1293

                    #10
                    Defdac
                    ----------------------------
                    K >> Na >> Mg >> Ca
                    ----------------------------
                    Intressant. värt att komma ihåg. Menade du verkligen Na eller menade du N ?
                    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Japp Na, Natrium menade jag. Tillhör alkalielementen (de två lodräta staplarna längst till vänster i periodiska systemet).
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...