Växtnäring i tablettform

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan73
    • December 2003
    • 483

    Växtnäring i tablettform

    Hej!

    Har aldrig testat med gödning med tabletter, kör TMG.
    Nu funderade jag på att göda mina nya anubia och javaormbunkar med en tablett. Jag har ju satt fast dem på rötter så då undrar jag om jag överhuvudtaget kan använda tabletter? Kan man liksom klämma in dem under växten bland rötterna eller går gödningseffekten förlorad när de inte står i bottenmaterialet?

    Vilka tabletter rekommenderar ni?

    Ha´det!
    /J
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Med tabletter så antar jag att du menar lerkulor, och då tycker jag att de är bättre balans när man kör TMG, leran innehåller en massa järn för mycket i proportion till allt annat.
    Jag körde ner ett par lerkulor i mitt experiment kar och resultatet blev en massiv explosion av staghorn vilket jag ännu inte blivit av med.

    Kommentar

    • Johan73
      • December 2003
      • 483

      #3
      Jaha, trodde det fanns "tabletter" men jag menar kanske lerkulor då?
      Är ju nöjd med TMG:n som jag kör men ville ju gärna ge mina nya anubia och java en liten extraskjuts nu vid nystart. Trodde också att anubia tar upp näring mer från rötterna än från bladen, men det kanske inte stämmer?
      Kanske bör man akta sig för det då om man lyssnar på dig?
      /J

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #4
        Jag brukar köra med en kombination av TMg och tabletter.Svärdplantorna växer som f´n när man stoppar i tabletterna
        //FÅ

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          Det finns både tabletter och kulor. Hos anubias tror jag inte att det behövs ngt av det, ofta behöver de inte ens ngn gödning för att växa bra.

          Mvh Malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Trodde också att anubia tar upp näring mer från rötterna än från bladen, men det kanske inte stämmer?
            Nej det stämmer generellt sett inte.

            Däremot kan eventuellt tabletterna (vad heter dom?) innehålla makroämnen som inte TMG innehåller som gör alla växterna i akvariet gladare.

            Tyvärr är det bara Tropica, Seachem och Kent som är seriösa nog att berätta vad dom har i sin gödning, så sannolikheten att du får reda på tabletternas komposition är minimal.

            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Johan73
              • December 2003
              • 483

              #7
              Ok, tack för svaren!

              Om jag nu testar med tabletter, kan det funka att "sticka" in dem bland rötterna på mina växter som är fastsatta på mangroverötter eller är det helt värdelöst?

              /J

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Om jag nu testar med tabletter, kan det funka att "sticka" in dem bland rötterna på mina växter som är fastsatta på mangroverötter eller är det helt värdelöst?
                Det beror på vad dom innehåller, vad heter dom?
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Johan73
                  • December 2003
                  • 483

                  #9
                  Jag har inte köpt några ännu så jag vet inte exakt vad jag är ute efter. Tror det finns nån som heter Sera Florenette (?) eller nåt liknande..
                  /J

                  Kommentar

                  • Johan73
                    • December 2003
                    • 483

                    #10
                    Köpte Sera Florenette A idag och testade att klämma in några bland rötterna. Tog ungefär 30 sek sen hade mina chokladciklider tuggat sönder och spottat ut dem..
                    /J

                    Kommentar

                    Arbetssätt...