Algförvirring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Ang. prick/punkt alger så minns jag att när jag hade probs. med toffsalger så bildade dom först en svart prick/punkt på rutan som var mycket svår att få bort (algmagnet funkade inte utan raklblad eller en lång nagel gickåt) och om man lät den sitta kvar utvecklade dom "toffsen".
    Fasen vilken grymt cool iaktagelse. Faktum är att jag får dessa svarta prickar längst ner vid gruset på bakrutan och av en händelse så kommer det fram toffsar precis vid gruset. Dom svarta prickarna går upp en bra bit och kan bli som stora svarta områden istället för prickar och är svinhårda - rakblad krävs som du säger.

    Ska ta en bild på dom vid tillfälle och det vore ju kanon om man även kunde göra en timelapse-film och se om det blir toffsar av dom =)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #17
      Ska man kalla alla alger som är hårda och svåra att avlägsna mekaniskt (oavsätt färg) för prick/punkt alger?
      Det bästa är väl försöka utröna om dom tillhör samma "släkte" och kanske därför går att "bekämpa" på samma sätt.

      Denna svart/bruna (prick)alg går inte att få bort mekaniskt utan att skada växten, men verkar däremot ge sig lite vid ökad fosfat dosering. (Förhållande NO3/PO4 = 5/2 verkar funka för att minska tillväxten av denna alg. Vid 5/1 så verkar tillväxten öka. Naturligtvis pratar jag om min burk nu)http://heeke.myip.org/viewimage.php?id=12

      EDIT: Denna alg växer bara där det finns hyffsat med ljus. Bla på topparna av svärdsplantorna (bilden) och även på crinumlökens blad somm ligger på ytan (dessa kan bli nästan kolsvarta)
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Ska man kalla alla alger som är hårda och svåra att avlägsna mekaniskt (oavsätt färg) för prick/punkt alger?
        Jag kommer göra det så långt vi har kommit iaf.

        men verkar däremot ge sig lite vid ökad fosfat dosering.
        Japp. Mina gröna prickalger på framrutan försvinner om jag kör en hög och fin fosfat+nitrat-nivå.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Men den där bruna algen som släpper ut slem skulle jag vilja ha ett bra namn på.

          "Diatomalg" kan man ju inte säga, för då börjar alla tänka på svävalger (felaktigt?). Säger man "brunalg" så tänker alla på den där bruna "grönalgen" som kommer i nystartade kar. Säger man "brun slemalg" så kommer alla börja stirra om Cyanobakterier.

          Så vad ska vi kalla den?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Jag trodde att det bruna och det gröna slemmet var samma sak, nämligen Cyanobakterier. En titt i mitt kassa mikroskop avslöjade dock att det gröna var oscillatoria (Cyanobakterier) och det bruna slemmet var någon form av diatom.
            Helt möjligt.
            Grönvatten brukar benämas för diatomalger?
            Nej. Grönvatten är vanligen encelliga grönalger (ofta Chlorella) eller encelliga planktoniska cyanobakterier. Kiselalger kan visserligen vara plankton, men det vanligaste är att de bilder en brun, puderlik (om den är tunn) eller slemlagerliknande (om den är tjock) hinna.
            Kiselalger är också diatomalger och bildar slem och är bruna?
            Engelskans "diatoms" = svenskans "kiselalger". Ett äldre svenskt namn på kiselalger är i och för sig "diatoméer".
            Hårda prickalger på rutan är kiselalger?
            Nej. Det är grönalger, men jag vet inte vilka släkten. I mitt akvarium är de hårda prickarna första stadiet i utvecklingen hos Cladophora, men det gäller nog inte generellt.
            Det bruna på bilden ovan som känns slemmigt när man tar på det är diatomalger och därmed även kiselalger?
            Ja.
            Är det rätt att kalla svävalger/grönvatten för diatomalger?
            Nej. Eller i alla fall vanligen inte. Det är sannolikt mycket sällsynt att det är kiselalger som orsakar grönt vatten.
            Är kiselalger hårda och sitter på rutan eller mjuka och slemmiga?
            Tunna lager av kiselalger är som ett fint puder; tjocka lager som ett brunt slem. Ofta med bubblor i.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Då är alla frågetecken uträtade. Tackar Azur!

              Ang. grönvatten så pratas det ofta på utländska listor om att använda diatomfilter för att filtrera bort dom, samtidigt som dom benämner kiselalgerna "diatoms". Det var nog så min förvirring uppstod.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #22
                Sammanfattning:

                <b>Kiselalger/Diatomalger</b>
                - Brun, tunn sammetshinna eller lite slemmigare om den är tjockare.
                - Förekommer ofta i nystartade kar. Trivs bäst vid svag belysning.

                <b>Grönvatten</b>, encelliga grönalger eller encelliga planktoniska cyanobakterier
                - Grönt vatten.
                - Grönvatten pga grönalger triggas av amonium.

                <b>Cyanobakterier</b>
                - Blå/gröna alt bruna slemmiga sjok.
                - Kvävebrist kan trigga Cyano eftersom Cyano fortfarande kan få tag på kväve från luften (till skillnad från växterna).

                <b>Prickalger/punktalger</b>, grönalger
                - Hårda prickar som är svåra att få bort mekaniskt
                - Grönalger gillar gennerelt samma förhållanden som växter, kan eventuellt bekämpas med ökad fosfat dosering.

                Något som inte stämmer?
                Fyll gärna på med tex. Toffsalger, Trådalger mm.
                Lite bilder på det här så
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #23

                  Längst ner i vänstra hörnet på den här bilden sitter det prickalger som förstorats rejält. Kanske måste det zoomas genom att klicka på den för att se dem. Decdac gav mig rådet att ösa i mer fosfat för att bli av med dem och det stämde ! ** naturligvtis **

                  Det kanske inte är världens bästa algbild men den är iallafall tagen med ett rejält Macrobjektiv...

                  http://berthling.com/bubbla2.jpg
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...