Vill ha mer alger...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    Vill ha mer alger...

    Det här låter kanske konstigt, men jag skulle önska mig lite fler alger i mitt akvarie. Det kan hända att det är dumt att önska sig det, men jag är lite orolig för att "alla" inte får den mat de behöver. Har sett att min ena Parotocinclus är väldans mager...

    Så vet ni något bra, hyfsat säkert sätt att öka på algtillväxten så är jag idel öron. Med säkert sätt menar jag inget i stil med "öh, du kan väl tappa i hela burken mat"

    Tack på förhand!
    ____________________________________
    Pax vobiscum!
  • Shagrat
    • September 2004
    • 335

    #2
    Sämre varianter av växtgödning kan funka. Sånna som innehåller ammonium o så. Kanske tom vanlig växtgödning för krukväxter såvida den nu inte innehåller något annat skumt. Risken med ammonium e iofs att det kan bli nitritspikar.
    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
    Min zoon

    Kommentar

    • Conny_B
      • October 2002
      • 132

      #3
      Mera ljus låt ljuset vara tänt längre
      Conny.Bergstrand

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Låt ljuset vara tänt ca15-16 timmar varje dag. Ha en timer som styr den. Göd dubbel dos växtgödning.

        Om otosen är mager så ge mer maltabletter och låt den ha fri tillgång till en zucciniskiva, som du byter varje dag om det råka vara något kvar.

        Lycka till!
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • Labeth
          • September 2004
          • 533

          #5
          Vad önskar du för alger =)
          Ett det här känns lite farligt och jag tycker du ska satsa på algätaretabletter ärtor eller liknande men visst om du vill ha garanterade exempel på hur du förstör din tank snabbt här kommer det (Kommer troligen hända för snabbt och du kommer få rensa alger själv dom närmaste 2-3 dagaran för att du inte kan se inredningen eller mer än 2 cm i vattnet...)...
          KNO3 runt 40ppm perfect för alger
          KH2PO4 runt 3ppm funkar oxå utmärkt
          att överdosera järn runt 1,5ppm är en höjdare oxå ...
          om du gör allt detta tillsammans och kanske med lite extra dosering av NH3 (ej för mycket då du får nitrit)
          Och sen slår du inte av ljuset en natt så garanterar jag dig att du inte kommer se annat än alger i karet

          Edit: seriöst om du vill öka algtillväxten skulle jag rekommendera att du gör gödes chockar att du ligger på ca 5ppm NO3 0,5 PO4 och 0,05 järn och när du vill ha mer alger så ökar du värdena snabbt till det dubbla och när du är nöjd med mängden alger drar du långsamt ner värdena igen med flera små vattenbyten ... algtillväxt triggras av snabba ändringar i karet ... ett annat sätt att triggra detta kan vara att dosera än lagom mängd med NH3 ammonium för att få igång tillväxten...
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

          Kommentar

          • Labeth
            • September 2004
            • 533

            #6
            BTW kan vi inte byta jag vill ha ett helt algfritt kar =) Det är ju jättesvårt att uppnå minsta lilla svängning i värden eller mistag(oftast det det svängningar beror på förutom senast då min 7åriga ansisterus bestämde sig för att leva vidare som staghorn istället till mitt förtret som är lika svåra att ha ihjäl som den där malen tror den överleft det mesta tills den dog av naturliga orsaker...) och man har alger på sekunder så är det tydligen när man kör ett högfart växtkar
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

            Kommentar

            • Lenita
              • June 2003
              • 850

              #7
              Tack alla för förslag! Hade ingen aning om att det var så många zoopetare som var nattaktiva
              Ska i första hand tror jag öka ljuset lite.... man vill ju inte ha en explosion. Det handlar inte om att jag vill "förstöra" karet. Jag vill bara ha lite lagom ludd på stenar och rötter.

              jag vill ha ett helt algfritt kar
              Än är det inte algfritt, men det är på god väg.

              Om otosen är mager så ge mer maltabletter och låt den ha fri tillgång till en zucciniskiva, som du byter varje dag om det råka vara något kvar.
              Jag ger tabletter, zucchini, ärtor, brysselkål osv, dag och natt, men det blir inget över till parotocinclusen (har andra matvrak i). Han mumsar mest på stenar och rötter. Hans kompis är däremot ordentligt rund om maggen. (Nej, han är inte sjuk) Det kan hända att han aldrig kommer att bli längre eller bredare (är 3 cm ca). Men jag har för mig att de kan svälta ihjäl om de inte har tillgång till alger (mat).
              ____________________________________
              Pax vobiscum!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Pulsa med en krukväxtgödning som innehåller ammonium lite oregelbundet. Detta kommer trigga sporutvecklingen. Lägg på ovanligt mycket ljus runt 15 timmar.

                KNO3 runt 40ppm perfect för alger
                KH2PO4 runt 3ppm funkar oxå utmärkt
                Tja, jag kan ha dom nivåerna utan algproblem så där håller jag inte riktigt med. Algerna behöver en tusendel av dom nivåerna för att stormtrivas.

                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • jorgen41
                  • December 2002
                  • 2087

                  #9
                  Ursprungligen skickat av defdac
                  Pulsa med en krukväxtgödning som innehåller ammonium lite oregelbundet. Detta kommer trigga sporutvecklingen. Lägg på ovanligt mycket ljus runt 15 timmar.

                  KNO3 runt 40ppm perfect för alger
                  KH2PO4 runt 3ppm funkar oxå utmärkt
                  Tja, jag kan ha dom nivåerna utan algproblem så där håller jag inte riktigt med. Algerna behöver en tusendel av dom nivåerna för att stormtrivas.

                  hehe kan bara hålla med Defdac dom nivåerna håller jag jämt i mitt kar och har aldrig haft alger. Peppar peppar.. förutom kiselalger :-)
                  http://www.aquascapes.webhop.net
                  http://jorgensblog.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Robot
                    • February 2004
                    • 1174

                    #10
                    Övergöd med TMG, då kommer det en massa fina grönalger som blir smaskens för otos.. I alla fall i mitt kar.. Mina malar går på "Supersize-me" diet... =)

                    Kommentar

                    • Lenita
                      • June 2003
                      • 850

                      #11
                      Jag ökar ljuset och skvätter i lite mer TMG så får vi se vart det slutar

                      Tack för alla svar!
                      ____________________________________
                      Pax vobiscum!

                      Kommentar

                      • Labeth
                        • September 2004
                        • 533

                        #12
                        Ursprungligen skickat av defdac
                        Pulsa med en krukväxtgödning som innehåller ammonium lite oregelbundet. Detta kommer trigga sporutvecklingen. Lägg på ovanligt mycket ljus runt 15 timmar.

                        KNO3 runt 40ppm perfect för alger
                        KH2PO4 runt 3ppm funkar oxå utmärkt
                        Tja, jag kan ha dom nivåerna utan algproblem så där håller jag inte riktigt med. Algerna behöver en tusendel av dom nivåerna för att stormtrivas.

                        Visst men inte i "Normala" kar har man mycket ljus och mycket CO2 går det bra... Men om man inte har växter över allt kan du ju inte påstå att algtillväxten skulle vara den samma ... Jag tror tillochmed du skulle få en ökad algtillväxt även om den inte är så stor som i ett kar med mindre alger... speciellt om du snabbt ökar till dessa värden...
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Men om man inte har växter över allt kan du ju inte påstå att algtillväxten skulle vara den samma ...

                          <snip>

                          speciellt om du snabbt ökar till dessa värden...
                          Sant. Ostabila förhållanden är mumsmums för algerna.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...