Bruna alger på växter!!!???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Bruna alger på växter!!!???

    Hej!
    Har äntligen lyckats (!) med att få en del växter att växa bra. Ser dock att de äldre bladen på echinodorus får brunaktiga alger, smått genomskinliga, på sig.
    Vad beror det här på? Kan inte ta bort dem utan att skada växten:S

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Hur gammalt är karet?
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      det är relativt nytt, ca 5 veckor. Har haft i växten i 3 veckor. Knappt några alger på ngt annat, och inte sådana här alger, vad jag kan se:S

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Dessa alger försvinner när grönalgerna tar vid. Det är fullkomligt normalt för ett nystartat kar.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Låter som kiselalger, relativt vanligt i nystartade kar.
          Kiselalger brukar gilla när där det är lite mindre ljus.

          Jag får kiselalger längst ner på glaset i mitt 450 kar (60cm högt) trots att det varit igång ett tag, gissar på att det beror just på att ljuset inte riktigt "når ner".

          Algskrapa innan vattenbyte en gång i veckan håller dom i princip borta för mig.

          Sätter dom sig på växterna brukar det gå bra att gnugga lite försiktigt med fingrarna.

          Som "vanligt" när det gäller alger så gäller det att se till att växterna har alla närings ämnen i rätt propotioner så att dom kan ta upp näringen istället för algerna.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #6
            vad gör ni om algerna inte går bort? Kan man bara klippa bort 2-3 stycken blad, utan att växten far illa av det?

            Mvh Malawi´n
            Björn Forsberg

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Skulle villja påstå att du kan lämna 2-3 blad och svärdsplantan klarar sig ändå, iaf på E.bleheri.

              Klipp bort algangripna blad och försök försämra förhållandena för algerna så att dom inte kommer tillbaka.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • malawi´n
                • August 2003
                • 1643

                #8
                Jo
                testade nu återigen att skruppa dem mkt försiktigt med en svamp, och nästintill allt försvann, så lite svårare har dem nog fått;P

                Mvh Malawi´n
                Björn Forsberg

                Kommentar

                Arbetssätt...