Cyano och UVC

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    Cyano och UVC

    Alla som har hängt med det senaste året här på zoopet har säkert hört att jag och tanten har haft ett otroligt seglivat fall av cyano i växtkaret.

    Jag har provat i princip allt som tänkas kan för att få bort dessa eländiga små bakterier, tex, två behandlingar med fungistop, tre veckor med extrema nitratvärden, fyra dagars mörkläggning, black molly =), olika belysningsalternativ, skyhög CO2halt och höjd fosfathalt.

    Ingenting har varit särskillt effektivt förutom att kicka upp fosfatet till ca 4ppm och det var mera som att cyanon bara växte långsammare vid dom värdena.

    jag har sneglat och funderat på hur ett UVC-filter skulle fungera mot cyano under hela det senaste halvåret och har även frågat lite försiktigt här på zoopet, jag har dock aldrig fått några svar eller reflektioner som har förespråkat UVC i cyanokampen.

    Nu har jag införskaffat ett trevligt UVC-filter och kopplade in det för en vecka sedan. Jösses vad klart vattnet blev. =)

    Cyanon är borta. jag plockade bort ett antal små seglivade heterocyster mekaniskt men det var också det enda som fanns kvar av cyanohärden.

    Det skulle vara kul att höra några reflektioner om varför cyanon gav upp.
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jaaa du, det vete fan.
    UV-filter borde inte ha nån som helst effekt på cyano i karet.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3

      Kanske hade du ihjäl något som Cyanobakterier gillar ??

      Det låter logiskt men känns ologiskt

      Huvudsaken är ju att Cyanon ofinns
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag fick för mig att akvariet var väldigt Cyanofritt på morgonen om man haft akvariet helt bäcksvart men allteftersom dagen gick så fastnade Cyanona överallt i burken.

        Jag vet att dom kan justera sin flytförmåga för att lägga sig på olika djup i vattnet, så förmodligen så svävar dom omkring på natten - och isåfall så nukas dom av UVC:n =)

        Skönt att du fick ordning på dom hursomhelst.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • plizken
          • April 2004
          • 1293

          #5
          Nukas.. Kul. =)

          Jag var lite inne på oveb:s teori där, kanske att eventuella svävalger stökade lite med amonium eller dylikt. jag vet inte men nöjd är jag.

          Ett år med cyano har satt sina spår på akvariet. Siliconfogarna är under all kritik efter att cyanon har tuggat sig djupt in under kanterna. Mycket tråkigt om man skulle tvingas tömma det och foga om det nu när det fungerar så pass bra som det gör.

          -------------------------------------------
          Det här blev mitt tusende inlägg. betyder det att jag börjar ha varit med i gemet en stund eller betyder det att jag babblar en hel massa. =)


          Intressant att mitt första och mitt tusende inlägg handlar om samma cyanohärd.. =)
          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

          Kommentar

          Arbetssätt...